Yoga Nidra: Ongelofelijke Ontspanning!
28 augustus 2020 
5 min. leestijd

Yoga Nidra: Ongelofelijke Ontspanning!

Tijdens mijn zoektocht naar ontspanningsoefeningen kwam ik dit pareltje tegen: Yoga Nidra.

Na het proberen van deze ongelooflijke ontspanningsmethode heb ik besloten om er een heel artikel aan te wijden. Dit kan namelijk wel eens ‘de’ oplossing zijn voor mensen die problemen hebben om te ontspannen voor ze gaan slapen.

Dus als jij ook ‘de’ manier wilt leren kennen om lekker te ontspannen voor je trip naar dromenland, lees dan snel verder want ik vertel je graag alles wat ik te weten kwam over Yoga Nidra!

Wat is Yoga Nidra?

Yoga Nidra is een term uit het Sanskriet en kan letterlijk vertaald worden als: ‘Yogische Slaap’, ‘Yoga Slaap’ of ‘Slaap van de Yoga’.yoga nidra

Beoefenaars van Yoga Nidra bevinden zich tijdens hun sessies in de schemertoestand tussen waken en slapen. Hun lichaam is volledig ontspannen met hun aandacht naar binnen gericht terwijl ze naar instructies luisteren. Je kan het dus een beetje vergelijken met een ‘geleide meditatie’.

Bij deze vorm van Yoga gelukkig geen rare posities en moeilijke houdingen. Je ligt zo stil mogelijk in wat ze ‘savasana’ noemen, de laatste houding van (bijna) elke yogales. Eventueel met een dekentje over je heen. Tijdens een sessie Yoga Nidra begeleidt een stem je door de verschillende fases van de oefening heen en zul je heerlijk ontspannen.

Het Ontstaan

Yoga Nidra bestaat minstens net zo lang als Yoga en dat is al wel wat jaartjes. De oudste vermelding van Yoga Nidra staat in de Heilige religieuze Sanskriet teksten van de Upanishads uit ongeveer 700-500 voor Christus.

Yoga Nidra zoals we die nu kennen werd in het midden van de vorige eeuw in vorm gegoten door Satyananda Saraswati nadat hij Yoga Nidra had ervaren bij zijn Guru: Sivananda Saraswati. Hij begon hierna de Tantrische geschriften te bestuderen en na veel oefening heeft hij zo deze ontspanningsoefening op punt kunnen zetten.

De Werking

De activiteit van onze hersenen kan worden gemeten aan de hand van hersengolven. Dit zijn kleine elektrische stroompjes die meetbaar zijn via het aantal trillingen of golven per seconde die worden uitgedrukt in Herz (Hz). Gebaseerd op het aantal trillingen (Hz) kunnen ze weer worden opgedeeld in 5 categorieën:

Gamma-golven38-80 HzConcentratie
Bèta-golven14-38 HzStress
Alfa-golven8-14 HzOntspanning & Dagdromen
Thèta-golven4-8 HzVlak voor wakker worden / In slaap vallen
Delta-golven0.5-4 HzDiepe slaap

Er zijn 3 soorten hersengolven betrokken bij Yoga Nidra: Alfa, Thèta en Delta, dit is niet zo verwonderlijk want ze hebben allemaal betrekking op ontspanning en slaap.

Tijdens het beoefenen van Yoga Nidra ga je door 4 fases:

Fase 1:

In deze fase produceren je hersenen Alfa-golven die hoe beter je in de oefening wordt snel overgaan in Thèta. Deze fase is heel goed om jezelf te genezen.

Fase 2:

In deze fase brengen je hersenen Thèta-golven voort en zitten ze vaak al op het randje van Delta. Tijdens deze fase is men heel gemakkelijk creatief en maakt men beslissingen of vindt men oplossingen voor problemen.

Fase 3:

Tijdens de 3de fase zullen je hersenen eerst Thèta-golven produceren en geleidelijk aan ook Delta-golven. Tijdens deze fase zul je niet-REM slaap ervaren wat beter bekend staat als de ‘droomloze slaap’. Je bent echter nog steeds gewaar van je omgeving.

Fase 4:

In deze ‘laatste’ fase voelen we ons het best en zenden onze hersenen Thèta- en Delta-golven uit. In deze fase zijn we volledig ontspannen en op het randje van slaap terwijl we gewoon wakker zijn en gevoelig voor de omgeving.

De voordelen

Toen ik las dat zelfs het Amerikaanse leger Yoga Nidra als therapie gebruikt voor de behandeling van soldaten met trauma’s was ik meteen verwonderd van de kracht van Yoga Nidra. Na het een paar weken zelf beoefend te hebben kan ik bevestigen dat het inderdaad zeer goed werkt.

Yoga Nidra kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden en ik zal er hieronder graag wat verder op in gaan voor je.

Yoga Nidra tegen Stress, Angst en zelfs Depressie

Angst, stress en lichte paniek komt steeds vaker voor bij mensen of ze durven er beter over praten omdat de taboe eindelijk een beetje doorbroken is.

Dankzij de volledige ontspanning die beoefenen van Yoga Nidra veroorzaakt, laat je de stress en alle angsten zo los en vallen ze van je af. Je maakt als het ware je hele systeem vrij en doet als het ware een reset.

Als Powernap

Heb je een nacht slecht geslapen of voel je je vermoeid, dan kan je Yoga Nidra ook gebruiken als ‘powernap’. Het is dan wel een dutje waarbij je wakker blijft maar je zult na een sessie duidelijk voelen dat je batterijen weer zijn opgeladen.

Beoefenaars beweren zelfs dat een uurtje Yoga Nidra gelijkstaat aan 4 uur slaap en ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Als (Natuurlijk) Slaapmiddel

Ben je eenmaal een beetje ervaren in het beoefenen van Yoga Nidra dan is het vervolgens heel gemakkelijk om het te gebruiken als middel om makkelijk in slaap te vallen. Je zult nu wel merken dat Yoga Nidra je helpt om de stress van de dag/week laag per laag eraf te pellen.

Makkelijk Starten

Net zoals bij een geleide meditatie is gesproken instructie belangrijk bij Yoga Nidra. Er zijn gelukkig op YouTube tal van filmpjes te vinden en ook zijn er tal van apps die jou daarbij kunnen helpen of je kan het zoals mij doen:

Ik heb na wat wikken en wegen besloten om een onlinecursus Yoga Nidra te volgen via Happywithyoga en zal hier in de toekomst zeker een uitgebreide review over schrijven. De website wordt gerund door Rolf & Melanie en ze hebben echt een passie voor Yoga en dat merk je.

Wil je het liever zelf eens proberen om te kijken of het wat voor jou is, dan heb ik hier alvast een handig YouTube filmpje voor je uitgezocht om direct te kunnen starten, deze is ook van happywithyoga en dan krijg je meteen een idee van hoe het werkt.

In het begin kan het moeilijk zijn om bepaalde lichaamsdelen te ‘voelen’. Wees dan niet teleurgesteld want zoals het met alles is: oefening baart kunst en het zal na een paar sessies elke keer beter gaan!

Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen