Tomatensap: Slaapmiddel en zo veel meer
24 maart 2021 
7 min. leestijd

Tomatensap: Slaapmiddel en zo veel meer

Het leek me wel interessant om me eens wat te verdiepen in welke voedingsmiddelen je het beste vermijdt en welke je juist helpen voor het slapengaan. Ik kwam in mijn zoektocht al snel uit bij de tomaat en de vele voordelen als je iedere avond voor het slapengaan een glas tomatensap drinkt. Ik stond er zo versteld van dat ik besloten heb hier een heel artikel aan te wijden.

Is Tomatensap gezond?

Tomaten zijn niet enkel voor hun volle en typische smaak een belangrijk ingrediënt in onder andere de Mediterraanse en Indiase keuken want deze vrucht brengt hen ook vele gezondheids- en ja zelfs schoonheidsvoordelen. Het is rijk aan nuttige voedingsstoffen, zit bomvol vitamines , is laag in calorieën en er zit bijna geen vet in, kortom een wondervrucht.

Zo rood als een …tomatensap is gezond

Tomaten hebben hun typische rode kleur te danken aan de stoffen lypoceen en betacaroteen. Buiten dat ze de tomaten rood kleuren blijken ook nog eens supergezonde antioxidanten te zijn en als je genoeg van deze stoffen binnenkrijgt helpen ze je ook nog het risico op hart- en vaatziekten drastisch te verminderen. Misschien is dit wel de reden dat mensen in zuiderse landen langer leven?  De antioxidanten helpen je lichaam tevens te beschermen tegen schade aan je cellen.

Lycopeen & Slaap

Lycopeen is één van de belangrijkste fytovoedingsstoffen die je in tomaten vindt. Fytovoedingsstoffen helpen planten, groenten en fruit te beschermen tegen insecten en ziektes en zijn tevens verantwoordelijk voor hun kleur (rood in het geval van de tomaat).

Een gebrek aan lycopeen zorgt er tevens voor dat we korter slapen en minder snel in slaap vallen.

Lycopeen vind je terug in al het fruit en groenten die een rode kleur hebben: watermeloen, rode pepers, paprika’s, pompelmoes en mijn favoriet: tomaten.

Melatonine

Tomaten zijn ook rijk aan melatonine. Je hebt er vast wel eens van gehoord of gelezen, dit stofje zorgt ervoor dat we ’s avonds moe worden en beginnen te gapen. Je kunt kiezen voor supplementen maar nog beter is om ’s avonds voor je gaat slapen bijvoorbeeld wat kersentomaatjes te eten of nog makkelijker een glas tomatensap te drinken. Voordeel is nog eens dat dit een gezonde snack is, dus je hoeft je niet schuldig te voelen. De ideale snack op de bank bij de tv.

Tomatensap of Tomaten Sap?

Ik hou het gewoon bij tomatensap, maar ik denk dat beide schrijfwijzen wel goed zijn ? Wist trouwens dat tomaten een fruitsoort zijn en geen groenten?

Als je nu leest “tomatensap kopen of tomatensap zelf maken”, welke van de 2 denk je dan dat het gezondst is? De eerste is het makkelijkst en de 2de volgens mij het gezondst, dan weet je wat je erin zit. Sommige producenten doen er namelijk bewaarmiddelen in of maken het op basis van concentraat.

tomatensap kopen

Tomatensap kopen

Tijd om de verpakkingen erbij te halen van de verschillende supermarkten en een kijkje te nemen naar de ingrediënten en de voedingswaardes. Ook is het belangrijk of het echt tomatensap is op basis van concentraat, helaas is dit niet altijd duidelijk. Waar we ook nog op moeten letten is het zout, het valt me op dat dit ook nogal verschilt van producent en we weten allemaal dat dit niet gezond is. Waarschijnlijk doen ze dit voor de smaak, ook wordt soms citroen voor de smaak toegevoegd. Welke tomatensap vind jij het lekkerste? Heb je een favoriet merk? Laat het onder dit artikel weten want we zijn benieuwd! Hieronder enkele merken en m’n bevindingen.

Tomatensap Ah

Wat me opvalt aan het tomatensap van de Albert Heijn is dat ze beweren dat het op basis is van echt tomatensap, niet van concentraat. Ze zeggen dat er geen toegevoegde suikers inzitten en dat het 0.52 g zout bevat per 100ml. Per 100 ml zou het je 24kcal opleveren waarvan 4.2g suikers.

Tomatensap Lidl

Dit is wel degelijk tomatensap uit concentraat en gelukkig melden ze dit ook op de verpakking. Hier zit wel redelijk wat zout in 0.65g per 100ml. Drink je tomatensap van dit merk dan levert het 22kcal op per 100ml.

Tomatensap Jumbo

Ook zij vermelden netjes dat het sap uit concentraat is. Hun tomatensap levert slechts 17kcal per 100ml, waarschijnlijk ook minder nuttige voedingsstoffen denk ik dan. Wel zitten er duidelijk minder suikers in dan in het tomatensap van hun concurrenten, slechts 2.9g, misschien verklaart dit dan de lagere energiewaarde?

Tomatensap appelsientje

Zij vermelden dat hun tomatensap gemaakt is met 100% puur tomatensap en van 20 dieprode en smaakvolle tomaten. Ze beweren tevens dat er geen conserveringsmiddelen inzitten en het rijk is aan vitamine c. Kijk ik echter op de website van de Albert Heijn, dan lees ik daaronder dat het wel degelijk uit concentraat gemaakt is. Dit zet een mens toch aan het denken en wat fabrikanten eigenlijk toch wel allemaal mogen beweren op hun verpakkingen. Het bevat 0.43g zout per 100ml dus of het allemaal zo puur is, daar stel je jezelf dan toch vragen bij?

Tomatensap zelf maken

Zelf tomatensap maken

Natuurlijk maak je dit zelf, het is trouwens heel gemakkelijk. Je kan een gelijk een voorraadje maken en bewaren in je koelkast. Je kiest trouwens zelf de tomaten die je het lekkerste vindt. Nog een tip is dat je deze zelfgemaakte tomatensap ook kan gebruiken in je sauzen. Wil je je tomatensap echt als slaapmiddel gebruiken dan is het handig te weten dat roma-tomaten en kerstomaatjes de soorten zijn met veel melatonine.

Tomatensap Recept

Dit is eigenlijk de makkelijkste manier om gelijk een voorraadje aan te leggen. Omdat je de tomaten in dit recept eerst kookt komt het lypoceen veel beter vrij en wordt het makkelijker opgenomen in je lichaam, nog een extra voordeel is dat het zo ook langer houdbaar is.

  • Gebruik Rijpe Tomaten die je een 10-tal minuten laat koken in ruim water
  • Giet de tomaten af en haal ze door de passe-vite (een passeerzeef of roerzeef)
  • Je kan hiervoor ook je keukenrobot gebruiken of een Staafmixer
  • Zeef je sap door een fijne zeef (als je niet houdt van vezels)
  • Breng je tomatensap weer aan de kook en voeg eventueel een snuifje zout toe
  • Giet het kokende sap in glazen flessen, deksel erop en laten afkoelen (dit helpt met het bewaren)
  • Genieten maar

Andere voordelen tomatensap

Wanneer je ervoor zorgt dat er regelmatig tomaat voorkomt in je dieet dan:

  • Helpt het met je spijsvertering: tomaten zorgen voor een goede vertering, helpen je darmen op gang. Dit komt omdat ze vol vezels zitten en licht laxerend werken.
  • Helpt het om bloedklonters te voorkomen dankzij de fytovoedingsstoffen.
  • Is dit goed voor je hart: de hoge waardes van lypoceen, vitamine C & E dragen allemaal mee aan een gezond hart. Lypoceen helpt tevens cholesterol uit je bloed te halen en versterkt de wanden van je bloedvaten.
  • Helpt het om gifstoffen af te breken. De stoffen die in tomaat zitten ondersteunen je lever en nieren.
  • Geeft het een boost aan de gezondheid van je ogen.
  • Is dit goed voor je huid

Samenvatting

Dat tomaten gezond zijn is je na het lezen van dit artikel inmiddels wel duidelijk. Ze bieden je allerlei gezondheidsvoordelen en helpen je eveneens om gemakkelijk in slaap te vallen omdat ze vol zitten met melatonine. Als je tomatensap koopt moet je goed letten op de verpakking en kiezen voor de varianten die niet gemaakt zijn van concentraat, tenzij je hiervan houdt. Het beste en het lekkerste is om het zelf te maken.

Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen