10 Supertips om te Stoppen met Snoozen
23 maart 2021 
7 min. leestijd

10 Supertips om te Stoppen met Snoozen

Toen ik op mezelf ging wonen kwam er een uitdaging op mijn pad waar ik nog niet bij stilgestaan had: op tijd uit bed geraken. Vroeger zorgden mijn ouders er wel voor dat ik op tijd uit bed kwam. Maar nu stond ik er alleen voor en werd ik verslaafd aan de snooze knop. Op den duur werd het soms zelfs zo erg dat ik mijn wekker anderhalf uur eerder zette. Zodat ik meer kans had om op de snooze knop kon drukken. Wat ik toen niet wist is dat ik mezelf eigenlijk van anderhalf uur kwalitatieve slaap beroofde. Of een uur productiviteit als ik tenminste direct m’n nest uit had gekomen.

Vorig jaar had ik er echt genoeg van en besloot ik om voortaan niet meer te snoozen. Ik ben namelijk gaan inzien dankzij alle tips dat de eerste uren van de dag heel productief kunnen zijn. Nog beter is het postieve effect wat dit heeft op het vervolg van de dag. Hierdoor ben ik gemakkelijk van mijn snooze-verslaving af gekomen. Ben je benieuwd hoe ik het voor mekaar gekregen heb? Lees dan snel verder ?

Wat is snoozen nu precies

Als we het Engelse werkwoord snoozen vertalen naar het Nederlands dan vertelt google translate ons dat dit “Dutten” betekent. Het is echter ook een knop die op de meeste wekkers zit. Hiermee kun je dan het wekken uitstellen. Druk je op die knop dan kan je nog even dutten of snoozen. Ook zit op de meeste wekker-apps die je op je telefoon kunt installeren meestal een snooze-functie. Vaak heel geavanceerde!

Is snoozen slecht voor je?

We stellen allemaal het moment wel eens uit dat we uit bed moeten komen, want soms liggen we toch echt zo heerlijk of zijn we nog veel te moe. Toch bewijzen we ons lichaam een dienst als we meteen ons bed uitkomen wanneer de wekker afgaat, dit heeft alles te maken met onze slaapcycli. Wanneer we op de snooze knop drukken verstoren we namelijk onze Remslaap of droomslaap. De dutjes die we doen tussen de keren dat we op de snooze knop drukken, zo’n 5 á 10 minuten, zijn ook nog eens van zeer slechte kwaliteit. Doe je dit dagelijks dan zou het wel degelijk een nadelig effect op je gezondheid kunnen hebben, met name op je slaapkwaliteit en je interne klok.

Dan nu de 10 tips om je snooze-gedrag een halt toe te roepen

Eigenlijk weten we allemaal wel dat het beste wat je kunt doen is dat je meteen je bed uitspringt bij het horen van je wekker en vooral van die snooze functie af te blijven. Zeker in het begin is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig heb ik 10 tips voor je verzameld waar je hopelijk wat aan gaat hebben. Inmiddels is het voor mij (meestal) geen probleem meer om uit bed te geraken en heb ik me verzoend met de ochtend. In ruil heb ik veel meer productievere dagen gekregen.

1.      Verbeter je band met “wakker worden”

Wat mij het meeste heeft gebracht is dat ik anders ben gaan denken over opstaan. Meer bepaald vroeg opstaan. Het was altijd zo gemakkelijk van mij om op de snooze knop te drukken omdat het zo lekker warm in bed was. Eigenlijk was ik ook niet gemotiveerd genoeg om uit bed te komen.

Gelukkig is het nu helemaal anders. Als ik nu mijn wekker hoor dan is het eerste waaraan ik probeer te denken wat ik er allemaal voor terug krijg als ik meteen opsta. Wat ik allemaal al kan doen en al de leuke dingen die dag eventueel gaat brengen. Toen ik hier net mee begon deed ik dit al ’s avonds, dit had nog een bijkomend voordeel: Nu wilde ik ook vroeger naar bed zodat ik zeker op tijd en gemakkelijk m’n bed uit zou geraken.

Tegenwoordig zit het zo ingebakken dat ik nog geen wekker meer hoef te zetten.

2.      Ga vroeger naar bed

Het klinkt logisch en dat is het natuurlijk ook wel. Zo weet ik ondertussen dat ik genoeg energie heb gedurende dag als ik 6 uur geslapen heb en ik ga dan ook uiterlijk rond middernacht naar bed en wordt dan rond een uur of 6 wakker. Natuurlijk wordt het moeilijker voor je om uit bed te geraken als je niet aan voldoende uren slaap bent gekomen.

3.      Kies een leuk wekgeluid, nog beter probeer een lichtwekker

Niets is zo vervelend als wakker worden door een irritant geluid. Ik weet nog dat ik vroeger zo’n ouderwetse wekker had met dat typische geluid. Je werd er inderdaad wakker van maar ik had toch vaak zin om in plaats van op snooze te drukken het ding tegen de muur kapot te gooien. Tegenwoordig met de keuze aan wekkers en apps op je telefoon zal er vast wel iets tussen zitten waardoor je met een goed humeur uit bed komt. Ook gebruikte ik vroeger een lichtwekker wat ik altijd prettig wakker worden vond. Helaas heeft het licht op mij geen effect meer omdat ik tegenwoordig met een slaapmasker slaap en het licht mijn ogen zo niet meer kan bereiken. Wel heeft deze lichtwekker gelukkig ook geluiden, zelfs met tsjirpende vogeltjes wat ik erg prettig wakker worden vind.

afspraak stoppen met snoozen

4.      Zorg dat je ‘s morgens een reden hebt om vroeg op te staan

Als je bijvoorbeeld om 4u ’s morgens de deur uit moet om een vlucht te halen dan lukt het meestal zonder problemen om je bed uit te komen en zal je het waarschijnlijk wel laten om op snooze te drukken. Dus als je ergens een afspraak voor moet maken kies dan ook het vroegste moment dat beschikbaar is zodat je wel je bed uit moet komen.

5.      Probeer om tussen de slaapcycli in wakker te worden

Ik heb er al eerder een artikel aan gewijd en deze tip gaat hier ook over: Het aantal uren slaap is minder belangrijk dan het moment waarop je wakker wordt. Wanneer je bijvoorbeeld in het midden van je remslaap wakker wordt dan is het hoogstwaarschijnlijk dat je suf wakker wordt. Als je daarentegen wakker wordt wanneer je een volledige slaapcyclus hebt afgerond dan zul je eerder fris en monter wakker worden. Je kunt hiermee spelen door je wekker eens een half uurtje eerder of later te zetten en te checken hoe je jezelf voelt wanneer je dan wakker wordt.

6.      Doe het licht aan

Net zoals we duisternis nodig hebben om in slaap te vallen en goed kunnen door te slapen, hebben we licht nodig zodat ons lichaam weet dat het tijd is om op te staan. In dit artikel lees je er alles over.

7.      Stap iedere dag rond dezelfde tijd uit bed (en in bed)

Dit heeft alles te maken met onze interne (of biologische) klok. Zo is het makkelijker voor ons lichaam om gelijk te lopen met jou dag- en nachtritme. Je zult merken dat als je dit een tijdje doet je vanzelf begint te geeuwen rond het tijdstip dat je normaal je bed opzoekt en je vanzelf rond hetzelfde tijdstip wakker wordt. Voordeel is dat je geen wekker meer nodig hebt en al helemaal niet gaat snoozen.

8.      Zet je wekker aan de andere kant van de kamer

Nu moet je wel uit bed komen en bijkomend voordeel is dat je niet zo snel zult snoozen want je bent nu toch al uit bed. Het ergste is al achter de rug. Nu hoef je enkel nog aan de mooie dag te beginnen die voor je ligt.

9.      Drink een glas (koud) waterstop met snoozen drink water

Buiten het feit dat je iets aan het doen bent (je moet naar de keuken om een glas koud water te pakken) voorzie je je lichaam ook van het nodige vocht. Je hebt 6 tot 8 uur vocht verloren (we ademen en zweten heel wat vocht uit tijdens onze slaap) en je lichaam kan dat glas water goed gebruiken om het peil weer op niveau te brengen. Koud water drinken helpt je lichaam om wakker te worden want het kost je wat energie om het water op te warmen voor het verteringsproces.

10.      Begin klein

Probeer het eerst eens een week vol te houden. Spreek met jezelf af dat je een hele week rond hetzelfde tijdstip naar bed gaat en dat je de wekker op hetzelfde tijdstip zet. Zorg dat je kamer goed verduisterd is zodat je sneller in slaap valt (vooral in de zomer belangrijk) en doe het licht aan zodra je de wekker aan de andere kant van de kamer hebt uitgezet (niet op snooze drukken ?) Belangrijk is nu wel dat je niet in de val van het weekend valt en dan ook niet langer doorslaapt.

Samenvatting

Snoozen is niet schadelijk voor je maar heeft wel invloed op je slaap- en waakpatroon. Druk je regelmatig op de snoozeknop dan kan je hier zelfs verslaafd aan raken. Het beste is zoals in zoveel gevallen korte pijn, dus spring meteen uit bed. Met de tips die ik je heb meegegeven en een gezonde dosis motivatie gaat dat je zeker lukken en je krijgt er zo heel wat productieve uren bij. Weet jij nog handige tips die zeker in het rijtje horen, leuk als je dit meedeelt in de comments hieronder!

Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen