Wat is De Ideale Slaapkamertemperatuur?
17 juli 2020 
5 min. leestijd

Wat is De Ideale Slaapkamertemperatuur?

Bij een comfortabele slaapomgeving hoort natuurlijk ook een comfortabele temperatuur om in te slapen.

De ideale slaapkamertemperatuur ligt dan ook zo rond de 18°C graden en is voor iedere persoon weer een beetje anders.

Een slaapkamertemperatuur boven de 24°C graden is nadelig voor je slaap en je zal hierdoor merken dat je vaker wakker wordt en vaak ook slechter slaapt.

Je lichaamstemperatuur daalt wanneer je slaapt en een frisse, niet te koude, slaapkamer helpt je om gemakkelijk in slaap te vallen en lekker door te kunnen slapen.

Pasgeborenen en jonge kinderen hebben een iets hogere temperatuur nodig om te kunnen slapen. De thermostaat slechts een paar graden hoger zetten is dan ook vaak meer dan genoeg zodat hun lichaampjes zeker niet verhit raken.

Ook tussen mannen en vrouwen is er een verschil. Vrouwen hebben namelijk een lagere verbranding wat betekent dat ze ook minder lichaamswarmte produceren. Hierdoor komt het dus ook dat vrouwen sneller naar een trui grijpen of met een dekentje op de bank willen chillen.

Je lichaamsbouw speelt ook vaak een rol in wat de ideale slaapkamertemperatuur voor jou is. Zo hebben magere mensen liever een warmere slaapkamer dan mensen met overgewicht.

De Ideale Slaapkamertemperatuur voor baby’s

Het is heel belangrijk dat het niet te warm is in de kamer waar de baby slaapt.

baby slaapkamer temperatuur

De ideale slaapkamertemperatuur ligt voor baby’s tussen de 18°C en 20°C. Bij een te vroeg geboren baby tel je daar het aantal weken dat ze te vroeg geboren zijn bij op, waar elke week voor een extra graad warmte telt. Is je baby’tje 2 weken te vroeg geboren ligt de ideale temperatuur dus tussen de 20°C en 22°C.

Als maatstaf kun je nemen een temperatuur waar je je zelf comfortabel bij zou voelen in pyjama. Voelt het te koud aan voor jou, dan zal het hoogstwaarschijnlijk ook te koud zijn voor je baby. Voelt het te warm voor jou, dan is het waarschijnlijk ook te warm voor je baby.

Heeft je baby koorts dan moet je er zeker extra aandachtig voor zijn dat de temperatuur in de kamer niet te hoog is.

Hier nog enkele tips om je baby veilig en comfortabel te houden tijdens de slaap :

  • Tekenen van verhitting : Zweet, vochtig haar, rooie wangetjes, warmte uitslag, snelle ademhaling en rusteloos slapen zijn tekenen dat het te warm is voor je baby.
  • Vermijd Inpakken : Teveel lagen kleding en bedekking (slaapzakken, dekens, inbakerdoeken) kan ervoor zorgen dat je baby het te warm krijgt. Een enkele (baby) slaapzak met een ritssluiting is een veilige optie als je je baby wilt toedekken over z’n pyjama. Wees extra aandachtig wanneer je baby ziek is. Zieke baby’s krijgen vaak last van koorts en die meerdere lagen zorgen ervoor dat hun lichaam de warmte moeilijker kan afvoeren en zo neemt de lichaamstemperatuur nog verder toe.
  • Houd babybedjes leeg : Zeker het eerste jaar is het belangrijk dat je babybedjes leeg laat. Dus geen pluche beertjes, dekentjes, kussens, enz.… Wil je toch een dekentje gebruiken, gebruik dan een licht en ademend dekentje en zorg er dan ook voor dat het goed onder de matras gestopt is en het niet verder komt dan het midden van de borst van de baby.
  • Vermijd het bedekken van het hoofdje : Wanneer je hun hoofdje bedekt dan kan er geen warmte worden afgegeven en kan de lichaamstemperatuur te snel stijgen. Alleen tijdens de eerste week of bij prematuurtjes kan het nuttig zijn een mutsje te gebruiken om de baby tijdens de slaap warm te houden.
  • Zorg dat baby in dezelfde kamer ligt als jij : Het is belangrijk dat je baby dicht bij je slaapt, zeker de eerste 6 levensmaanden.
  • Op de Rug is het Beste: De veiligste slaappositie voor je kleintje is op zijn/haar rug, dit is zeker het belangrijkst in het eerste levensjaar.

Bron: Babygooroo

Zie je Slaapkamer als een grot

Het lijkt misschien raar wanneer je dit leest maar het is minder gek dan het klinkt.

Een grot is stil, donker en koel, kortom de ideale slaapomgeving met de ideale temperatuur. Zo zou dus ook jou slaapkamer moeten zijn.

Wat je kunt doen als het te koud is

Indien je met centrale verwarming verwarmt dan is het normaal geen enkel probleem om de ideale slaapkamertemperatuur te bereiken. Zet de verwarming voor het slapengaan even op en draai je radiator open , of misschien kan jij hem zo afstellen dat de temperatuur gemakkelijk op peil blijft. Zo creëer je gemakkelijk jouw ideale slaapkamertemperatuur.

Slaap je meestal met het raam open? Wanneer het erg koud buiten is en het vriest is het misschien een goed idee om deze te sluiten. Het volstaat namelijk al om ’s morgens een kwartiertje te ventileren met een open raam.

Nog een goede tip om een ideale temperatuur te bekomen is om gebruik te maken van een elektrisch deken om je bed voor te verwarmen of kies voor een kruik met warm water die je een kwartiertje op voorhand in bed legt onder de dekens.

Gebruik een flanellen onderlaken en een extra dik deken of nog beter een donsdeken.

Last van koude voeten? Trek ’s nachts een paar kousen aan, lekker van die dikke wollen bijvoorbeeld die veel te groot zijn.

Neem een warme douche voor je in bed kruipt, maar zorg er wel voor dat je je haren goed droogt. Dit zorgt ervoor dat je lichaam opwarmt en dat de warmte in bed wordt vastgehouden.

Wat je kunt doen als het te warm is

De ideale slaapkamertemperatuur is in de zomer helaas vaak moeilijk te verkrijgen omdat de temperaturen nogal hoog kunnen oplopen met dat warme weer.

Hier alvast een paar tips die je onmiddellijk toe kunt passen:

  • Probeer de warmte van buiten zo veel mogelijk te weren door gebruik te maken van zonwering zoals lamellen, rolluiken of verduisterende gordijnen.
  • Laat een raam openstaan ’s nachts, vermijd best wel om in de tocht te liggen.
  • Kies voor een ventilator die weinig geluid maakt
  • Gebruik licht bedlinnen wat goed ademend is
Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen