Welke slaaphouding ligt het lekkerst?
19 maart 2020 
5 min. leestijd

Welke slaaphouding ligt het lekkerst?

Slaap jij op je rug je zij of je buik? Het zou zo maar kunnen dat je een favoriete slaaphouding hebt of dat je af en toe wisselt. Ook als je zwanger bent of bepaalde gezondheidsklachten kan het zo zijn dat de manier waarop je in bed ligt verandert. In deze gevallen, kan de juiste slaappositie vinden een groot verschil maken in hoe je je voelt wanneer je weer wakker wordt. Maak jij de juiste keuze voor jou situatie?

Op de verkeerde manier liggen kan een vermoeide nek of rugpijn veroorzaken. Het kan ook de luchtwegen verstoren, dat weer andere problemen veroorzaakt zoals slapapneu.

Wat voor slaaphouding ligt voor jou het lekkerst? We zijn benieuwd! Het zou mij een plezier doen als je dit meedeelt in de reacties onderaan dit artikel 😉

Indien je meer wilt weten over hoe de positie waarin we slapen effect heeft op onze gezondheid, lees dan vooral verder.

In dit artikel van het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen leggen ze uit welke slaaphouding het gezondst is.

buikslaper

 Ben jij een buikslaper?

Ongeveer 7% van de mensen slaapt op hun buik. Het is wel de ideale slaaphouding tegen snurken omdat het je luchtwegen meer vrijheid geeft. Maar slapen op je buik zou andere andere aandoeningen juist kunnen verergeren.

Je nek en ruggegraat zijn niet in een neutrale houding wanneer je op je buik slaap. Dit zou dus nek- en rugpijn tot gevolg kunnen hebben. Slapen in deze postie kan druk uitoefenen op bepaalde zenuwen en verlamming, tintelingen en zenuwpijn veroorzaken.

Het lijkt mij dat je best aan een andere slaaphouding leert wennen wanneer je tot de categorie buikslaper behoort. Heb je het moeilijk met deze gewoonte te breken en wil je perse zo blijven liggen, dan is het beter dat je je voorhoofd zo op het kussen legt zodat je hoofd en ruggegraat in een neutrale positie liggen en je ruimte hebt om goed te kunnen ademen.

Een variant hierop zijn mensen die op hun buik slapen en hun armen rond het kussen hebben.

rugslaper

Slaap jij op je rug?

Ook rugslapen heeft zijn voor- en nadelen.

Laten we beginnen met het slechte nieuws. Sommige mensen die op hun rug slapen melden dat ze last hebben van pijn in hun onderrug. Ook kan het bestaande rugklachten verergeren. Wanneer je last hebt van snurken (of je partner) of slaapapneu, kan rugslapen je klachten ook verergeren. Zwangere vrouwen kunnen het slapen op de rug ook best vermeiden in de laatste periode van hun zwangerschap.

Maar er zijn ook voordelen. Je hoofd, nek en ruggegraat zijn zo in een neutrale houding, zodat je minder kans hebt op nekpijn. Ook is het slapen op je rug, met je hoofd lichtjes ondersteund door een niet te hoog kussen goed tegen maagzuur.

Slapen als een soldaat

Slaap jij op je rug met je armen langs je zij, dan slaap je in de soldaathouding.

Het is niet bepaald een goede slaaphouding voor mensen die snurken omdat de tong tijdens het slapen zo makkelijk in de keel zakt en dus het snurken versterkt. (Geldt ook voor rugslapen dus, zie hierboven).

Ben jij een zij-slaper?

Zijslapen is de meest populaire slaaphouding, het wordt ook wel lateraal-slapen genoemd door slaapspecialisten.

Slapen in deze positie is het beste voor de snurkers onder ons. Wanneer je last hebt van bepaalde vormen van artrose, zou je hiermee wel meer last kunnen krijgen.

Voor de één heeft het dus voordelen, voor de ander nadelen, voor de ouderen onder ons bijvoorbeeld. Omdat je druk uitoefent op je gezicht wanneer je lateraal slaapt, kan deze slaaphouding rimpels veroorzaken en dat de huid in je gezicht uitrekt.

Vrouwen ervaren dat “de ligamenten van Cooper” (geven ondersteuning aan de borsten in rechtstaande positie), na een tijdje lichtjes uitrekken, met hangende borsten tot gevolg. Alhoewel nog niet wetenschappelijk aangetoond, is het toch een zorg voor velen. Als je je hier zorgen over maakt is een eenvoudige oplossing je borsten te ondersteunen met een kussen. Vrouwen met grote borsten kunnen er misschien aan denken met een bh te slapen voor bijkomende ondersteuning.

De Foetushouding

Iets minder dan de helft van alle mensen slaapt in deze positie. Vooral populair bij vrouwen. Zijslapers die met hun benen opgetrokken en de knieën dicht bij hun borst slapen, liggen in de foetushouding. Een goede slaaphouding voor zwangere vrouwen omdat het de circulatie voor de moeder en foetus bevordert.

Heb je last van je heupen wanneer je in deze slaaphouding ligt? Een kussen tussen je knieën zou kunnen helpen.

Lepeltje-lepeltje?

Ook hier lig je op je zij, en je moet minstens met 2 zijn. In deze comfortabele slaaphouding voor koppels, ligt de achterste persoon dicht tegen het lichaam aan van de voorste.

Zoals met alle houdingen die ik hier heb besproken heeft deze ook zijn voor- en nadelen. Mensen die zo liggen zouden meer wakker kunnen worden als je met iemand ligt die nogal vaak beweegt in zijn slaap bijvoorbeeld.

Maar het is ideaal om lekker te knuffelen en hierbij komt ook lekker veel oxytocine vrij, het knuffelhormoon, waardoor je lekker relaxed in slaap kunt vallen. 10 Minuutjes lekker in deze houding liggen is al voldoende voor vrijgave van dit hormoon.

Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen