Wat zijn de beste natuurlijke slaapmiddelen?
18 maart 2020 
5 min. leestijd

Wat zijn de beste natuurlijke slaapmiddelen?

Natuurlijk vs Kunstmatig

Natuurlijke slaapmiddelen klinkt al beter en dus is het logisch dat je deze middeltjes eerder wilt proberen. Kunstmatig wilt meestal zeggen een onnatuurlijk chemisch goedje waar je niet van weet wat er allemaal inzit.

Ik heb voor jou een paar natuurlijke slaapmiddelen onder de loep genomen en ga ze hieronder voor jou bespreken.

Veel leesplezier en hopelijk heb je er wat aan.

Wat zijn de nadelen van chemische slaapmiddelen?

Wie erover nadenkt om chemische slaapmiddelen te gebruiken. Die moet zich er goed van bewust zijn dat dit misschien tijdelijk kan helpen. Maar dat de ware oorzaak van de slapeloosheid hiermee niet gaat verdwijnen. Tevens is algemeen geweten dat ze verslavend zijn. Je gaat steeds meer moeten gebruiken om hetzelfde effect te verkrijgen. Dit komt  doordat ons lichaam hier snel aan went. Zo wordt het steeds moeilijker om er mee te stoppen. Ook kunnen er ontwenningsverschijnselen optreden.

Als bijwerkingen hebben slaapmiddelen onder andere dat je je er overdag suf door kunt voelen. Je reactie is minder snel, raakt overprikkeld en vaak merk je hier zelf weinig van. Oudere mensen moeten zeker oppassen. Want doordat ze hier overdag suffer van worden. Hebben ze meer kans om hun evenwicht te bewaren. Zo is het mogelijk dat ze vallen, met alle gevolgen vandien.

Andere bijwerkingen zijn bij sommige middelen zoals oxazepam en temazepam dat je er niet meer door gaat dromen. Ook kan het zijn dat je minder zin hebt om te vrijen, kan geheugenverlies optreden en is er meer kans op slapapneu en snurken.

Geen goed idee dus. Nu je de gevaren weet, lees je best snel verder 🙂

meditatie

Meditatie

Wanneer je je hoofd leegmaakt, en je lichaam tot rust kan komen,  is het al een stuk gemakkelijker om in te slapen. Er bestaan vele vormen van meditatie en er zijn op het internet zat van bronnen te vinden, je moet gewoon even uitvinden welke manier het beste bij jou past.

De meditatie die ik graag doen wanneer ik in bed kruip is een soort van liggende meditatie. Ik ga ontspannen liggen met m’n handen langs m’n lichaam en probeer m’n hele lichaam te voelen zonder daarbij lichaamsdelen aan te raken. Ik begin bij m’n tenen, dan m’n voet, enkels en ga zo verder naar boven naar m’n enkels, tot ik uiteindelijk bij m’n kruin uitkom, heerlijk ontspannend.

Melatonine

Het is een hormoon dat wordt aangemaakt in de pijnappelklier en dit stofje zorgt er voor dat onze biologische klok gelijk loopt met ons dag en nachtritme. Ons lichaam weet wanneer hij deze moet aanmaken door de invloed van licht. Het is dus geen goed idee om voor je gaat slapen naar een helder (smartphone) scherm te kijken en je slaapkamer goed donker te houden in de zomer.

Indien je slaapproblemen hebt kan je dus ook supplementen kopen waar dit stofje inzit.

Valeriaan

Valeriaan dat zijn origine in Azië en Europa heeft, wordt voornamelijk gebruikt als natuurlijk middel, om de symptonen te bestrijden van onder andere angst, depressie en de menopauze.

De wortel van dit kruid wordt al sinds de oudheid gebruikt.

Ook is het het meest gebruikte slaapmiddel in de Verenigde Staten en Europa.

Magnesium

Magnesium is een mineraal dat invloed heeft op honderden processen in ons lichaam en speelt een grote rol in de werking van onze hersenen en de gezondheid van ons hart.

Het mineraal zou ook helpen met het kalmeren van onze geest en lichaam. Dus zo is het makkelijker voor ons om in te dommelen. Studies wijzen uit dat het kalmerende effect gedeeltelijk te maken zou hebben doordat magnesium de eigenschap heeft de aanmaak van het hormoon melatonine te kunnen regelen. En zoals je al gelezen hebt is dat hormoon weer verantwoordelijk voor het reguleren van onze biologische klok.

Een magnesiumtekort komt vaak voor bij de ouderen onder ons, dus is het enkel interessant een supplement te gaan nemen, als je hier ook een tekort aan hebt, anders zou het effect juist het tegenovergestelde kunnen bereiken.

Lavendel

Lavendel is een plant die bijna op alle continenten voorkomt. Hij produceert paarse bloemen, die wanneer ze worden gedroogd; voor verschillende huis- tuin- en keukenmiddeltjes gebruikt kunnen worden.

Nog belangrijker, de speciale geur van lavendel zou onze slaap kunnen bevorderen.

Het grootste effect heeft deze geur bij de mensen die last hebben van milde slapeloosheid, vooral bij vrouwen.

Denk bij het gebruik ervan bijvoorbeeld aan aromatherapie.

Glycine

Glycine is een aminozuur dat een belangrijke rol speelt in ons zenuwstelsel. Recente studies wijzen uit dat het ook de slaap zou kunnen bevorderen.

Hoe precies is nog niet helemaal bewezen, maar er wordt gedacht dat dit stofje een rol zou kunnen spelen bij het laten dalen van onze lichaamstemperatuur wanneer we naar bed gaan, en het zo ons lichaam laat weten dat het tijd is om naar dromenland te gaan.

Je kan hier natuurlijk supplementen van kopen, maar het zit ook in de volgende voedingsmiddelen: rundsbouillon, vlees, eieren, gevogelte, vis, bonen, spinazie, kool en in fruit zoals banaan en kiwi.

Seks?!

Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat seks wel eens het beste natuurlijke slaapmiddel kan zijn!

CBD

Er is de laatste paar jaar een hoop te doen rond cannabidiol of afgekort CBD.

Dit natuurlijke middel waarvan zijn variant in olie het bekendste is, zou ook wel eens heel goed kunnen werken als natuurlijk slaapmiddel.

De laatste rage, waar ik persoonlijk heel tevreden over ben is dat CBD nu ook beschikbaar is als neusspray.

Groot voordeel hiervan is dat je er minder van nodig hebt en het sneller werkt dan een olie omdat het niet eerst de maag en lever doormoet en bijna direct de bloedbaan inkomt en zijn werk kan doen

Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen