Nachtelijke Beenkrampen: 7 meest voorkomende oorzaken (en behandelingen)
05 mei 2021 
4 min. leestijd

Nachtelijke Beenkrampen: 7 meest voorkomende oorzaken (en behandelingen)

Nachtelijke Beenkrampen: We herkennen dit gevoel allemaal wel: Je ligt op bed en wordt wakker met een enorme pijnscheut in je been. Het doet zo’n pijn dat je wel kan schreeuwen, maar je houdt je in omdat je liever niemand wakker wilt maken. Je voelt aan je been dat hij hard is en dat jouw spieren helemaal aangespannen zijn. Je denkt: “Hopelijk gaat dit snel voorbij”.

Wanneer je ’s nachts wakker wordt met een enorme pijnscheut in je been dan ben je niet de enige. Meer dan de helft van de volwassenen heeft wel eens met deze nachtelijke beenkrampen te maken. Beenkrampen ontstaan doordat 1 of meerdere spieren zich onvrijwillig aanspannen.

Beenkrampen komen het vaakst voor bij de kuitspieren (musculus gastrocnemius). Deze zitten aan de achterkant van elk been en spant tussen je enkel en knie. Maar ze komen ook vaak voor bij de spieren aan de (quadriceps) voor- en achterkant (hamstrings) van de dij.

 sedetendaire levensstijl

Onze levensstijl is misschien wel de voornaamste oorzaak van beenkrampen

Ik begin maar meteen met de voornaamste oorzaak. Sinds de komst van de televisie en comfortabele zitbanken brengen we veel meer tijd al zittend door. Onze arbeidsmarkt is ook behoorlijk veranderd: Er zijn een hoop jobs bijgekomen die je vanachter de computer uitoefent en dit zal zelfs nog toenemen. Dit is allemaal nadelig voor onze spieren die – om optimaal te kunnen werken – regelmatig gestretcht moeten worden. Doordat we minder bewegen vermindert ook de lengte en lenigheid van onze spieren en pezen met nachtelijke krampen tot gevolg.

 beenkrampen vanuit kuit

Je Slaaphouding

Wanneer je op een bepaalde manier op bed ligt dan kan dit zorgen dat je meer kans hebt op beenkrampen. Onderzoek toont aan dat als je op je buik ligt en je tenen van je afwijzen je je kuitspieren verkort. Probeer maar eens als je nu zit om je voet naar onder te buigen, je voelt dan de spanning op je kuit. Als het goed is merk je nu dat wanneer je lange tijd op deze manier in bed ligt je ook gemakkelijk een kramp in de kuit zou kunnen krijgen. Natuurlijk heeft de wetenschap hier weer een term voor bedacht: “plantairflexie”.

 Te weinig vocht (Uitdroging)

Ons lichaam bestaat uit 70% water, het is dus niet voor niks dat ons altijd verteld wordt dat we voldoende water moeten drinken. Vocht helpt onze spieren goed te functioneren, zodat ze soepel kunnen spannen en weer ontspannen.

 Een mineraaltekort

Wie te weinig kalium (aardappelen, groenten, fruit,), magnesium (groene bladgroenten,) en calcium (zuivel,) binnenkrijgt heeft meer kans op beenkrampen. Ook bepaalde medicatie (bloeddrukverlagers) kan ervoor zorgen dat je meer van deze mineralen verbruikt. Het is dan misschien goed om supplementen te nemen. Bespreek dit wel altijd eerst met je huisarts.

Overbelasting

Wanneer je te veel beweegt dan kan het zo zijn dat je je spieren overbelast. Ben je het bijvoorbeeld niet gewoon om lang te wandelen en maak je een keer een flinke wandeling dan kan het zo zijn dat je da volgende nacht last krijgt van beenkrampen.

 Het is een symptoom van andere gezondheidsaandoeningen

De volgende aandoeningen worden allemaal gelinkt aan krampen in de benen:

  • Diabetes
  • Hoge Bloeddruk
  • Neurologische Aandoeningen
  • Depressie

Soms kan ook de medicatie - die gebruikt wordt voor de behandeling van deze aandoeningen – beenkrampen veroorzaken.

 Ouderdom

Vanaf een jaar of 50 komen rustkrampen steeds vaker voor.  Daarom is het belangrijk dat je veel blijft bewegen.

Behandeling van nachtelijke beenkrampen

Alhoewel nachtelijke beenkrampen behoorlijk pijn kunnen doen, is het niet iets waar jij je zorgen om hoeft te maken. Je kan wel het volgende ondernemen zodat je hier minder vaak last van hebt:

  • Massage: Je benen masseren of nog beter je partner dit laten doen.
  • Stretchen: Ook al is het zo pijnlijk, het beste is wanneer je met kramp wakker wordt om   je voeten te bewegen. Je tenen naar je hoofd bewegen kan ervoor zorgen dat de kram sneller wegtrekt.
  • Op je hielen steunen: Dit zorgt ervoor dat je kuitspieren kunnen ontspannen.
  • Benen warmen: Een warm bad of douche kan je spieren helpen ontspannen. Ook een warmwaterkruik of een warme handdoek kan verlichting brengen.
  • Augurken sap: Een slokje augurken sap (uit je pot augurken) zou volgens onderzoek ook de nodige verlichting kunnen brengen. Doe dit wel voor jij je tandengepoetst hebt 😊

 Conclusie

Vroeg of laat krijgen we allemaal wel eens te maken met nachtelijke beenkrampen. Het is iets wat erbij hoort. Gelukkig is dit niet iets waar men zich druk om hoeft te maken. Het is niet ongezond, enkel pijnlijk. Naarmate we ouder worden krijgen we er ook steeds vaker mee te maken. Een gezondere levensstijl kiezen kan al heel wat soelaas bieden.

Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen