Hoe je gemakkelijk vroeg naar bed toe gaat
07 juli 2021 
5 min. leestijd

Hoe je gemakkelijk vroeg naar bed toe gaat

Het is voor mij vaak moeilijk om bijtijds naar bed toe te gaan. Dan is het te gezellig, een goed programma op tv of moet ik die deadline nog halen… Elke reden is goed om nog niet mijn bed in te kruipen.

Ook is het aantal uren slaap waar iemand genoeg aan heeft nogal verschillend van persoon tot persoon en daardoor scheelt ook het ideale tijdstip om naar bed toe te gaan.

We beseffen gelukkig allemaal dat we onze slaap hard nodig hebben om goed te kunnen functioneren de volgende dag. Net daarom is het ook zo belangrijk dat om op tijd naar bed toe te gaan, zeker wanneer je de volgende dag weer vroeg uit de veren moet.

Gelukkig is vroeg naar bed toe gaan en vroeg opstaan voor jou geen probleem meer dankzij al de tips en weetjes uit dit artikel…

Waarom hebben we zo’n moeite om vroeg naar bed toe te gaan?

Laat opblijven is een gewoonte die er in de meeste gevallen gewoon ingebakken zit bij de meeste mensen. Hun avond-routine bestaat er dan bijvoorbeeld uit door het kijken van hun favoriete tv-programma’s, bingewatchen op Netflix of het spelen van videospelletjes. Hierdoor stellen ze het tijdstip waarop ze idealiter naar bed zouden moeten gaan telkens uit en voelen ze zich de daaropvolgende dag niet fit en zweren ze dat ze die avond vroeg naar bed toe gaan, tot ze thuiskomen en weer aan dezelfde (ingebakken) avond-routine beginnen 😊

Mensen zijn nu éénmaal gewoontedieren. Maar er is gelukkig ook goed nieuws: we kunnen deze gewoontes ook veranderen of transformeren in betere gewoontes die voordelig zijn voor onze nachtrust…

slaapschema

Een Slaapschema – Jouw reddingsboei!

Te weinig of op onregelmatige tijdstippen slapen heeft tot gevolg dat je de volgende dag niet uitgerust wakker wordt. Ook kan het zo zijn dat je het hierdoor moeilijk krijgt om alert te blijven en kan slaapgebrek uiteindelijk zelfs bijdragen tot het krijgen van depressieve gevoelens als je er niets aan doet.

Je hoeft gelukkig niet te wanhopen want met een vast slaapschema – op vaste tijdstippen naar bed toe gaan en wakker worden – kan je deze negatieve gevolgen makkelijk vermijden.

Onderzoek toont namelijk aan dat iedere dag op hetzelfde uur uit bed komen (ook in de weekenden) belangrijk is voor je algehele slaaphygiëne.

Tips die je helpen om makkelijker vroeger naar bed toe te gaan

Het is belangrijk om in je achterhoofd te houden dat wat je overdag doet (of niet doet) ook gevolgen heeft voor jouw nachtrust.

  • Beweging: Het is bekend dat regelmatig bewegen je helpt om beter met stress om te gaan en het je helpt om beter te kunnen slapen. Let op want als je aan lichaamsbeweging doet vlak voor je naar bed toe gaat heeft het juist een averechts effect. Zorg dat je lichaam voldoende ontspannen is voor jij je bed inkruipt en je hartslag voldoende gezakt is.
  • Vermijd cafeïne: Cafeïne is een stimulerend middel en je vermijdt best drankjes en voeding die cafeïne bevatten zeker de uren voor jij normaal je bed inkruipt.
  • Vermijd nicotine: Nicotine in welke vorm dan ook wordt namelijk gelinkt aan slaapproblemen.
  • Doe geen middagdutjes: Middagdutjes zijn zeker geen goed idee voor mensen die lijden aan slapeloosheid. Dit komt doordat ze er gewoonweg voor zorgen dat je ’s avonds niet moe genoeg bent om je ertoe te bewegen naar bed toe te gaan.
  • Gebruik je bed enkel voor Seks en om in te slapen: Zorg ervoor dat je lichaam jouw bed alleen linkt aan slaap en aan seks. Dit maakt het makkelijker voor je lichaam om sneller in slaap te vallen. Dus liefst niet met je smartphone, laptop of tv kijken in bed.


Een ‘bedtijd- ‘of ‘avondroutine’ inbouwen

Wist je dat jij het makkelijker kan maken voor je lichaam om zich voor te bereiden om naar bed toe te gaan? Wil je dat je iedere avond automatisch begint te geeuwen wanneer het bedtijd is? Dat kan je makkelijk voor elkaar krijgen door een nieuwe avondroutine in te bouwen.

Misschien wel de belangrijkste stap is om fel licht te mijden ’s avonds. We hebben in ons lichaam een biologische klok zitten die zijn eigen gelijk zet aan de hand van daglicht. Het is daarom handig dat je zorgt dat het ’s avonds ook schemert in je huis.

Zo weet je lichaam dat het donker wordt en dat het bijna tijd is om naar bed toe te gaan. Vervolgens begint hij allerlei processen op een lager pitje te zetten en bepaalde hormonen te produceren die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je begint te geeuwen.

Ook het licht van je televisie, laptop, smartphone kan je circadiaans ritme verstoren. Dit licht noemen we ook wel blauw licht. Je kan dus als gewoonte inbouwen dat je al deze blauw licht vervuilers een uurtje voor je normaal naar bed toe gaat uitschakelt.

Als vervangende avondroutine kan je ervoor kiezen om dat laatste uur voor je naar bed toe gaat bijvoorbeeld een boek te lezen, je haar te kammen, een warm bad te nemen en je tanden te poetsen. Als je er maar voor zorgt dat je licht vermijdt en jij jezelf een beetje ontspant zal je straks makkelijker de slaap vatten.

Doe het rustig aan

Wanneer je ervoor kiest om vroeger naar bed toe te gaan en je wilt al deze tips uit dit artikel gaan toepassen, dan zou ik het in het begin niet te drastisch aanpakken. Geef jezelf de tijd om aan deze nieuwe gewoontes te wennen en ga iedere dag (of iedere week) een kwartiertje eerder naar bed dan je normaal deed.

Samenvatting

Het is vaak moeilijk voor ons om vroeg naar bed toe te gaan, vaak komt dit doordat deze gewoontes er stilletjes aan zijn ingebakken. Gelukkig kunnen we met veel geduld nieuwe avondroutines inbakken en het zo gemakkelijk maken voor ons om vroeg naar bed toe te gaan en makkelijk in slaap te vallen.

Zoals het met alle gewoontes is duurt het een tijdje voor we het gewend zijn en op den duur lijkt het net als met de oude gewoontes het geval was al snel of het nooit anders geweest is.

Veel succes!

Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen