vrouwelijke slaapproblemen

Slaapproblemen Bij Vrouwen

Slaapproblemen bij Vrouwen

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen gemiddeld meer slaapproblemen hebben dan mannen. Dit is niet zo verwonderlijk omdat hun lichaam veel meer veranderingen doormaakt. Tijdens de zwangerschap en ook in de overgang gebeurt er namelijk heel wat in en rond het prachtige vrouwelijke lichaam.

Slaap en de Menstruele Cyclus

 Minder goed slapen past in het rijtje van klachten die vrouwen ondervinden voor en tijdens hun menstruatie.

Zo neemt de lichaamstemperatuur na de ovulatie gemiddeld een halve graad toe en dit is voldoende om je slaap te beïnvloeden. Net zoals het moeilijker is om de slaap te kunnen vatten tijdens een zwoele zomernacht bijvoorbeeld.

Vrouwen dromen sowieso al emotioneler en hebben vaker nachtmerries dan mannen maar vlak voor en tijdens de eerste dagen van de menstruatie gaat het er vaak nog wat heftiger aan toe. Dit zou volgens onderzoekers ook te maken hebben met die verhoogde lichaamstemperatuur.

De spijsvertering is ook vaak van slag en de klachten gaan van een opgeblazen gevoel, misselijkheid, obstipatie, buikkrampen. Dit alles in combinatie met extreme trek en zin in lekkers.

Door de angst van doorlekken, vooral bij vrouwen die last hebben van hevig bloedverlies, gaan ze vaak ’s nachts hun bed uit. Ook omdat men vaker moet plassen.

Doordat al de hormonen vele lichaamsprocessen in gang zetten is de menstruatiecyclus voor velen sowieso geen pretje. Deze hebben allemaal invloed op hun slaappatroon.

 Slaap tijdens de Zwangerschap

 Tijdens de zwangerschap maakt het lichaam van een vrouw een heleboel veranderingen door. Omdat de groei van een baby een heleboel energie kost is het voor een vrouw tijdens de zwangerschap essentieel om voldoende te rusten.

Het wordt aangeraden om op je linkerzij te slapen tijdens de zwangerschap, zo krijgt de placenta de beste bloeddoorstroming.

En ook is het goed om een dutje te doen wanneer je moe bent. Dat je leert luisteren naar je lichaam is zeker nu een must!

Tijdens je zwangerschap is genoeg en kwalitatieve slaap essentieel voor zowel jouw gezondheid als die van je baby maar door al de veranderingen in je lichaam kan het heel moeilijk zijn om een goede nachtrust te krijgen. In de eerste 3 maanden van de zwangerschap geeft je lichaam het hormoon progestoron vrij, een natuurlijk verdovingsmiddel. Dit middel kan ervoor zorgen dat je de hele dag niet vooruit te branden bent en je natuurlijke nachtritme dusdanig verstoren.

 Slapeloosheid tijdens de Overgang

 Tijdens de overgang, ook wel menopauze genoemd, verandert er een hoop in het lichaam van een vrouw.

De jaren voor de menstruatie volledig tot stilstand komt produceren de eierstokken steeds minder van de hormonen oestrogeen en progesteron. Deze periode wordt ook wel de peri-menopauze genoemd.

De dag dat de menstruatie is uitgebleven noemt men de menopauze.

Wanneer de menstruatie een jaar is uitgebleven spreken we van de postmenopauze.

Gemiddeld gebeurt dit allemaal rond de leeftijd van 50 jaar.

De meeste slaapproblemen doen zich voor in de periode voor de postmenopauze. Men heeft dan veelal last van ‘opvliegers’ en zweten, hierdoor wordt men veel wakker. Snurken, apneu en slapeloosheid kunnen door deze veranderingen ook optreden.

Helaas wordt nadat de menopauze is bereikt slaap vaak als minder goed ervaren. Meer dan 60% van deze vrouwen hebben moeite met doorslapen of inslapen.

Reactie plaatsen