jetlag

Jetlag

Jetlag staat ook nog bekend als “time zone change syndrome” of “desynchronosis”, dit kun je letterlijk vertalen als: “tijdzone verandering syndroom”. Men spreekt dus van een jetlag wanneer mensen snel door verschillende tijdzones reizen of wanneer hun slaap verstoord geraakt doordat ze bijvoorbeeld in “ploegen” werken.

Door snel door deze verschillende tijdzones te reizen raakt je interne klok tijdelijk in de war en het zal pas beter gaan wanneer deze weer met je normale dag- en nachtritme gelijkloopt.

Leuk om te weten is dat men meestal meer last heeft van een jetlag als men naar het oosten reist. Hoe meer je naar het oosten reist, hoe later het namelijk wordt.

Ook worden de symptomen ernstiger naarmate men meer tijdzones doorkruist.

De symptomen van een jetlag zijn:

Hoe ernstig de symptomen zijn is ook nog eens leeftijdsgebonden, zo zal een ouder iemand de symptomen als ‘ernstiger’ ervaren en zal het voor oudere mensen langer duren om te recupereren van een jetlag. Kinderen daarentegen hebben veel minder last van de symptomen van een jetlag en zullen dus ook veel sneller herstellen.

 Dingen die je kunt doen zodat je minder last hebt van een jetlag:

  • Kies vluchten uit die ’s avonds in de lokale tijd landen zodat je ervoor kunt kiezen om rond 10u ’s avonds op je bestemming in bed te kruipen
  • Wanneer je oostwaarts moet reizen, kies er dan voor om de week ervoor systematisch vroeger naar bed toe te gaan en ook eerder op te staan
  • Wanneer je westwaarts moet reizen, kies je er juist voor om de week ervoor later naar bed toe te gaan en op te staan
  • Probeer actief te blijven tijdens je vlucht door stretchoefeningen te doen en bijvoorbeeld af en toe door het gangpad te wandelen
  • Gebruik een slaapmasker, oordopjes en plan je slaap strategisch: kies ervoor om tijdens je vlucht te slapen wanneer het op je bestemming ook nacht is.
  • Drink voldoende water tijdens je vlucht en beperk alcohol en cafeïne, zo voorkom je dehydratatie.

Wanneer je bent aangekomen:

  • Vermijdt te zware maaltijden en zware inspanningen
  • Besteed zoveel mogelijk tijd buiten de deur en bij voorkeur in de zon
  • Slaap tijdens het ‘normale’ tijdstip voor de tijdszone waar je in verblijft

Hoe sneller iemand zich aanpast aan de lokale tijdzone, hoe sneller je interne klok zich aanpast aan je dag- en nachtritme.

Reactie plaatsen