natuurlijke slaapmiddelen

Natuurlijke Slaapmiddelen (Vrij Verkrijgbaar)

Natuurlijke slaapmiddelen vind ik het interessantst voor mensen die moeilijk in slaap kunnen vallen of moeite hebben om door te slapen. Nog beter is het natuurlijk om de problemen aan te pakken waarom je slecht doorslaapt of in slaap valt.

Natuurlijke slaapmiddelen zijn een goed alternatief voor de voorgeschreven slaapmiddelen die vooral chemisch samengesteld worden in laboratoria en vaak nogal twijfelachtige bijwerkingen hebben.

Ik heb hier een overzichtje voor je gemaakt met de Natuurlijke slaapmiddelen die het meest gebruikt worden en als goede middelen ervaren worden door mensen die het gebruiken.

5-http

 5-Htp is een Aminozuur dat van nature in ons lichaam voorkomt. Het is een bijproduct van het proteïne bouwsteen L-Tryptofaan. We krijgen dit binnen via onze voeding. De volledige wetenschappelijke naam voor deze afkorting is 5-hydroxytryptofaan.

5-Htp is ook verkrijgbaar als voedingssupplement dat wordt gewonnen uit de zaden van de Afrikaanse plant Griffonia Simplicifolia dat beter bekend staat met de toepasselijke naam: Slaapmutsjeskruid.

5-Htp vormt de grondstof voor onder andere Serotonine en Melatonine.

5 http als voedingssupplement zou hulp kunnen bieden voor mensen met slaapproblemen, depressies of angsten.

Wil je 5-htp gaan gebruiken dan raad ik je aan om altijd de aanbevolen dosering aan te houden die je in de bijsluiter kan vinden.

CBD

 Cannabidiol ook wel bekend als CBD, is één van de meest voorkomende cannabinoïden in de cannabisplant. Cannabinoïden werken samen met uw endocannabinoïde systeem en helpt het lichaam om stabiel en in evenwicht te blijven.

Het is aangetoond dat het endocannabinoïde systeem in de hersenen betrokken is bij belangrijke processen in ons lichaam waaronder pijn, honger, bloeddruk en beweging.

Volgens recent onderzoek zou het gebruik van CBD ervoor kunnen zorgen dat onze Rem-slaap verbeterd.

Algemeen geweten is dat CBD een goede pijnverlichter is, dit heeft indirect effect op je slaap, want met minder pijn slaap je hoogstwaarschijnlijk beter in en langer door.

Glycine

 Glycine is een aminozuur alsook een neurotransmitter. Ons lichaam maakt dit stofje zelf aan, maar we kunnen het ook binnenkrijgen via onze voeding. Het zit in proteïnerijk voedsel zoals vlees, vis, eieren, melk en groenten. Wie zich aan een gezond dieet houdt krijgt dagelijks zo’n 2 gram Glycine binnen.

Glycine wordt ook als voedingssupplement gebruikt en kan vele voordelen bieden. Het zou onder andere goed zijn voor onze nachtrust, ons geheugen verbeteren en onze gevoeliger maken voor insuline.

De naam Glycine stamt af van het Griekse woord Glykis, wat zoet betekent. Dit is niet verwonderlijk want het heeft een zoete smaak en wordt commercieel gebruikt als zoetstof.

Jujube

 Jujube is een fruitsoort en staat ook wel bekend als rode dadel of Chinese dadel.

Jujube komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië maar is inmiddels wereldwijd bekend.

Vaak worden de vruchten gedroogd en gebruikt in onder andere snoep en desserten.

In de alternatieve geneeskunde wordt Jujube gebruikt om de symptomen te drukken van Insomnia en Angststoornissen.

Deze vrucht zou ook een goede invloed hebben op je immuunsysteem, zenuwstelsel en je spijsvertering.

Kamille

 Kamille is een kruidenmiddel dat al heel lang gebruikt wordt en bekendstaat voor z’n ontstekingsremmende en ontsmettende werking.

Het is beschikbaar als thee, oplossing, mondspoeling, mondspray, lippenbalsem, keeltabletten, crème, zalf en zeep.

Het wordt vaak gebruikt bij maag- en darmklachten, keelpijn, hoest, verkoudheid, nervositeit, mondinfecties en huidklachten.

Bij het gebruik van dit middel zijn er vrijwel geen bijwerkingen.

Omdat het ook een ontspannende werking heeft wordt het middel ook vaak gebruikt om de slaap beter te kunnen vatten.

L-Theanine

L-theanine is een aminozuur dat Thee zijn karakteristieke smaak geeft die we allemaal kennen.

Theanine wordt snel door het lichaam opgenomen en geeft binnen 30 minuten reeds een ontspannend en kalmerend effect.

L-Theanine komt enkel voor in Groene & Zwarte thee. Een kop thee bevat ongeveer 8-20 mg Theanine.

De aanbevolen dosering is ongeveer 200 mg, 3x per dag. Dit wil dus zeggen dat je in het beste geval 3x 10 koppen thee per dag zou moeten drinken om er voordeel uit te halen.

Gelukkig is dit aminozuur ook als voedingssupplement te verkrijgen en zit meestal in capsules van telkens 100mg zodat dit makkelijk te doseren is.

Het gebruik van theanine is indien je de aanbevolen dosseringen aanhoudt volledig veilig.

Volgens recente studies zou theanine veel therapeutische voordelen bieden. Het brengt verbeteringen in de hersenen en het maag- en darmstelsel. Het gaat tevens overgevoeligheid tegen en heeft een positieve invloed op ons immuunsysteem.

Belangrijk voor mensen met slaapproblemen is dat het ook een ontspannende werking heeft.

Magnesium

 Magnesium is een mineraal dat heel belangrijk is voor ons lichaam. De functies van magnesium in ons lichaam zijn talrijk en dit mineraal helpt bijvoorbeeld bij de ondersteuning van onze spier- en zenuwstelsel, bloeddruk en ons immuunsysteem.

Een volwassen lichaam bevat ongeveer 25 gram magnesium waarvan 50 tot 60% opgeslagen wordt in ons skelet. De rest bevindt zich in onze spieren, zacht weefsel en lichaamssappen.

Omdat magnesium een essentieel mineraal is heeft ons lichaam er relatief veel van nodig.

Gelukkig komt Magnesium dan ook voor in grote hoeveelheden in ons voedsel. Het is onder andere te vinden in vele noten en zaden, donkergroene groenten en granen. Veel fabrikanten van ontbijtgranen voegen het ook toe aan hun producten.

Magnesium kan ons ook helpen beter te kunnen slapen doordat het ontspannend werkt en het je nachtrust kan ondersteunen.

Magnolia Schors

 Het extract van de schors van de Magnolia wordt in de traditionele Japanse en Chinese geneeskunst gebruikt. Omdat ik na wat opzoekwerk tot de veronderstelling ben gekomen dat het meer nadelen heeft dan voordelen, je zou er heel duizelig door worden bij het opstaan, heb ik besloten hier niet verder op in te gaan. Maar ik wilde het wel graag vermelden.

Melatonine

 Melatonine is een hormoon dat een belangrijke rol speelt in het slaap- en waakritme van ons lichaam. Dit hormoon zorgt er onder andere voor dat we ons slaperig voelen wanneer het donker is. Melatonine stuurt dus onze biologische klok aan.

Wanneer het donker wordt, wordt dit hormoon in onze pijnappelklier in onze hersenen aangemaakt.

Ons ritme kan verstoord worden door bijvoorbeeld werken in ploegendiensten en verre reizen door andere tijdzones.

Daglicht daarentegen remt de vorming van melatonine af en daardoor wordt door ons lichaam overdag nauwelijks melatonine geproduceerd. Deze komt pas wanneer het donker begint te worden op gang.

Melatonine komt voor in onze voeding en zit in onder andere noten, rijst, zwarte thee, maïs, banaan en kersen.

Melatonine is ook te verkrijgen als voedingssupplement.

Wanneer je te veel van dit middel binnenkrijgt kan het omgekeerde beoogde effect optreden.

Valeriaan

Valeriaan is een kruidachtige plant uit de kamperfoeliefamilie dat een ontspannende werking heeft.

Het wordt onder andere gebruikt bij stress, spanning en slapeloosheid.

Het is verkrijgbaar als voedingssupplement en hiervoor worden de wortels van de plant gebruikt.

Reactie plaatsen