Slaapcyclus

Wat is een slaapcyclus?

Slaapcyclus

Onze slaap bestaat uit verschillende slaapfasen en samen vormen ze één slaapcyclus. Gemiddeld doorlopen we een volledige cyclus 3 tot 5 keer per nacht. Meestal geldt dat hoe langer we slapen, hoe meer cycli we doorlopen.

We kunnen de verschillende slaapfasen onderscheiden door te kijken naar de veranderende hersenactiviteit en de mate van oogbewegingen. Pas tijdens de laatste fase is er sprake van versnelde oogbewegingen. We zijn dan in R.E.M.-slaap (ofwel Rapid Eye Movement), waar je vast wel over gehoord hebt.


Een gezonde slaap(cyclus) bestaat uit volgende slaapfases:

slaapfases

Inslaapfase (Sluimerfase)

 Dit wordt ook wel de overgangsfase genoemd, omdat je overgaat van waken naar slapen. In deze fase worden je oogbewegingen trager. Uiteindelijk heb je moeite om je ogen open te houden en val je in slaap. In deze fase neemt ook de hersenactiviteit langzaam af.

In deze fase vallen mensen letterlijk soms in slaap, ik bedoel hier letterlijk mee dat ze het gevoel hebben dat ze van een hoogte vallen. Dit komt doordag ze op het randje zitten tussen waak en slaap. Je herkent dit vast wel aan het gevoel dat je kan hebben wanneer je bijvoorbeeld rustig op de bank zit of in een andere ontspannende omgeving en je al vallend wakker schiet. Je bent dan letterlijk in slaap aan het vallen. Hoog tijd dus om je slaapkamer op te zoeken :-)

Deze slaapfase duurt meestal slechts een paar minuutjes.


Lichte slaap

 In deze fase begint de slaap. Alhoewel deze nog steeds heel licht is. Je lichaam reageert al minder snel op externe prikkels zoals geluiden, maar je kan wel nog gemakkelijk gewekt worden. Deze fase duurt meestal iets minder dan een uur.


Overgangsfase naar diepe slaap

 Hier wordt je ademhaling meer regelmatig, je hartritme daalt en je spieren ontspannen. Deze fase duurt slechts 5 minuten.


Diepe slaap

 Wanneer iemand in deze fase verkeert, is het heel moeilijk om hem te wekken. Wanneer we deze fase bekijken op een hersenmonitor om de hersenactiviteit te volgen, zien we dat de hersengolven in delta stand verkeren, oftewel in de trage stand.

In diepe slaap komt ook ons lichaam tot rust en herstelt het zich. Wanneer iemand in z’n slaap praat, dan weet je ook dat hij in deze fase zit want ook dit gebeurt ook in diepe slaap.

Tijdens de eerste cyclus verkeren we wel tot 45 minuten in diepe slaap tot we overgaan naar de volgende fase, Rem-slaap. Dit neemt bij elke nieuwe cyclus iets minder tijd in beslag.   

Wie gewekt wordt tijdens deze fase voelt zich vaak verward en gedesoriënteerd. Je zult dus een tijdje nodig hebben om weer te weten waar je bent.


Rem Slaap

 De Rem-slaap wordt ook wel de droomslaap genoemd.

Rem staat voor Rapid Eye Movement omdat gedurende deze fase voortdurend bewegen. In deze fase zijn je hartritme alsook je ademhaling onregelmatig. Je spieren daarentegen zijn volledig ontspannen en je bloeddruk stijgt.

Tijdens deze fase verwerken we onze dag en worden gebeurtenissen en indrukken opgeslagen in ons lange termijngeheugen. Ook vindt nu het emotioneel herstel plaats.

De hersenactiviteit neemt toe omdat we nu ook aan het dromen zijn.

Wanneer je tijdens deze fase wordt gewekt voel je je meestal moe en groggy.

Men noemt de Rem-slaap ook wel eens paradoxale slaap omdat je lichaam volledig in rust is en je hersenen op volle toeren draaien.

Deze fase duurt meestal zo’n 20 minuten, hierna word je meestal even wakker maar hier merk je hoogstwaarschijnlijk niks van, het is te kort om je te herinneren.

Vervolgens begin je weer van voor af aan met een nieuwe cyclus die wederom start met de inslaapfase.



Reactie plaatsen