Normale hartslag tijdens de slaap
11 mei 2021 
in Slapen
4 min. leestijd

Normale hartslag tijdens de slaap

Het is normaal dat je hartslag lager is wanneer je slaapt. Je lichaam is dan namelijk in “slaap-modus”. Net als bij een computer zet je lichaam de periode voor je naar bed toe gaat alle lichaamsprocessen op een laag pitje. Zo bereidt het zich voor om te slapen. Ook tijdens de slaap en afhankelijk van je slaapfase daalt je hartslag verder, ontspannen je spieren, daalt je lichaamstemperatuur en je bloeddruk. Dus je hoeft je niet druk te maken wanneer je op je smartwatch of in je slaapapp ziet dat je hartslag een stuk(je) lager is dan die normaal overdag is, dit is volkomen normaal.

Wat is een normale hartslag tijdens het slapen?

 Hoeveel keer je hart per minuut slaat tijdens je slaap is van meerdere factoren afhankelijk zoals:

  • Leeftijd
  • Genen
  • Lichaamsbouw
  • Gemoedstoestand
  • Dieet
  • Medicatie
  • Alcohol

Wel kunnen we ervan uitgaan dat in een normale situatie je hartslag tijdens je slaap nog een klein stukje lager is dan je hartslag in rust. Een hartslag in rust zit bij volwassenen tussen de 60 en de 100 slagen per minuut. Tijdens de slaap is een hartslag tussen de 40 en de 50 dus volkomen normaal. Ook is het aantal hartslagen afhankelijk van de slaapfase waar je in zit. Hoe dieper je slaapt hoe lager je hartslag.


Je hartslag verschilt per slaapfase

Tijdens je slaap is je hartslag ook onderhevig aan (felle) schommelingen net zoals dit overdag het geval is. Je kan je vast inbeelden dat tijdens een spannende droom je hartslag ook flink kan oplopen. Vandaar die schommelingen. Dromen doen we tijdens de R.E.M.-Slaap waar we zo’n 25% van onze nachtrust in verblijven. Tijdens de overige slaapfases zal onze hartslag beduidend lager liggen.

Er bestaat niet zoiets als een standaard slaap hartslag

Het ritme van het hart verschilt van persoon tot persoon. Dit is net zo met de hartslag tijdens de slaap. We kunnen wel de hartslag tijdens de slaap meten van een heleboel mensen en hier een gemiddelde van nemen. Dat gemiddelde zit tussen de 40 en de 50 slagen per minuut en is afhankelijk van je hartslag tijdens rust.

alle fitbit versa 2 kleuren

fitbit versa 2

Hoe meet ik m’n hartslag tijdens rust?

Om je hartslag tijdens rust te weten te komen is het natuurlijk belangrijk dat je ook daadwerkelijk in rust bent. Het beste moment om je hartslag in rust te meten is dan ook meteen nadat je lekker uitgerust wakker bent geworden. Voor een betrouwbaar resultaat meet je jouw hartslag nog voordat je uit bed stapt en zeker voor je aan je bakje koffie begint.

Om je hartslag op de “old-school” manier te meten:

  • Gebruik 2 vingertoppen en zoek je polsslag. Uiteraard voel je deze op de binnenkant van je pols, maar je kan ook 2 vingers in je hals leggen net langs je adamsappel.
  • Met je wijs- en middelvinger druk je lichtjes op je aders
  • Met een stopwatch of klok met secondewijzer in het zicht tel je gedurende 10 seconden het aantal slagen van je hartslag.
  • Vervolgens vermenigvuldig je deze met 6
  • Zo weet je hoeveel slagen je hart doet in 1 minuut tijdens rust

Natuurlijk kun je dit ook meten met een smartwatch of dergelijke.

 hartslag meisje

Makkelijk in slaap vallen dankzij een verlaging van je hartslag

Wanneer je lekker ontspannen bent is je hartslag ook lager, hierdoor zal je ook makkelijker in slaap vallen. Er zijn allerlei manieren waardoor jij je hartslag kan laten zakken en volledig kan ontspannen. Zo kun je de focus bijvoorbeeld helemaal op je ademhaling en hartslag leggen. Wanneer je rustig ademhaalt volgt je hartslag namelijk vanzelf.

Samenvatting

Je hoeft je geen zorgen te maken wanneer je in jouw app ziet dat je hart maar 40 keer per minuut slaat tijdens je slaap, dat is volkomen normaal. Ook is iedereen z’n hartritme anders, dus ook de hartslag ’s nachts en dit is tevens van vele factoren afhankelijk. Een goede maatstaf om je hartslag tijdens de slaap te weten te komen is de hartslag tijdens de rust te meten. Vervolgens tel je er 10 af.

Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen