De 10 Meest Voorkomende Oorzaken van Extreme Vermoeidheid
16 augustus 2020 
9 min. leestijd

De 10 Meest Voorkomende Oorzaken van Extreme Vermoeidheid

Extreme vermoeidheid is iets wat helaas steeds vaker voorkomt en dus hebben veel mensen hier dagelijks last van. Hoog tijd dus om de meest voorkomende oorzaken op een rijtje te zetten.

Het kan zo zijn dat een onderliggende ziekte de oorzaak is van je zware vermoeidheid. In de meeste gevallen ligt het gelukkig aan een ongezonde levensstijl. Ik zeg hier “gelukkig” omdat hier in de meeste gevallen makkelijk iets aan te doen is.

In dit artikel bespreek ik de 10 meest voorkomende oorzaken van extreme vermoeidheid. Ook probeer ik tevens wat raad te geven zodat je wat energie kunt terugkrijgen.

Te veel geraffineerde koolhydraten (slechte koolhydraten)

Koolhydraten zijn een belangrijke energiebron voor ons lichaam. Ze bestaan uit suikers, zetmeel en vezels. De suikers die koolhydraten leveren worden door je lichaam omgezet in glucose en opgenomen in je bloed. Als gevolg hiervan stijgt je bloedsuikerspiegel. Wordt deze glucose niet verbruikt door beweging en inspanning dan wordt ze omgezet in vet.

Goede koolhydraten (ongeraffineerde koolhydraten) kan je vinden in groenten, fruit en graanproducten. De slechte (verwerkte) koolhydraten in onder andere koekjes, wit brood of andere suikerrijke producten.

Eet je teveel slechte koolhydraten? Dan kan dit ervoor zorgen dat er vermoeidheid optreedt gedurende de dag.

Dit komt door de piekin je bloedsuikerspiegel die het eten van suikerrijke producten met zich meebrengt. Hierdoor krijg je even een energieboost. Helaas is dit maar van korte duur en voelen veel mensen zich hierna vermoeider dan ervoor.

Om je energiewaarden stabiel te houden is het een goed idee om suikers en geraffineerde koolhydraten te vervangen door voeding dat rijk is aan vezels.

Een zittend leven leiden

Te weinig beweging zou wel eens de hoofdoorzaak kunnen zijn van je zware vermoeidheid.

Veel mensen geven dan ook als reden dat ze te moe zijn om te bewegen en zo blijven ze in de vicieuze cirkel zitten.

Het chronische-vermoeidheidssyndroom dat wordt gekenmerkt door extreme en onverklaarbare vermoeidheid kan ook een reden zijn dat mensen weinig fut hebben om te bewegen.

Onderzoek toont gelukkig aan dat bewegen goed is om de vermoeidheid te bestrijden. Dit geldt natuurlijk ook voor mensen die gezond zijn en met extreme vermoeidheid te maken hebben.

Om je lichaam dus een boost met energie te geven is het aan te raden je zittende levensstijl enigszins aan te passen en te vervangen door een wat actievere levensstijl. Je kent ze vast wel de voorbeelden die meestal gegeven worden: neem de trap in plaats van de lift, wandel of fiets voor korte afstanden en laat je auto staan.

Te weinig kwaliteitsvolle slaap

Dit is waarschijnlijk de meest voor de hand liggende oorzaak van extreme vermoeidheid overdag.

Terwijl we slapen is ons lichaam bezig met allerlei belangrijke processen. Bijvoorbeeld de indrukken van de dag opslaan in je geheugen en het vrijgeven van hormonen die je metabolisme en energiewaardes regelen.

Wie een nacht goed heeft geslapen wordt de volgende morgen fris en uitgerust wakker. Wat zeer belangrijk is om de dag energievol door te komen.

Om een dag door te komen hebben volwassenen gemiddeld zo’n 7 a 8 uur slaap nodig per nacht.

Het belangrijkste is dat je slaap rustgevend is. Niet verstoord wordt, zodat je alle 5 de slaapfases van een slaapcyclus goed kunt doorlopen.

Niet enkel de nodige uurtjes slaap zijn belangrijk. Een goede slaaproutine helpt je ook om extreme vermoeidheid te voorkomen.

Wil jij je slaapkwaliteit dus verbeteren en meer energie krijgen overdag dan is het misschien een goed idee om iedere dag, ja ook in het weekend, rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en ’s morgens weer op te staan.

Heb je vaak moeite om de slaap te kunnen vatten of is het constant lastig om door te kunnen slapen? Kan je hierdoor geen normaal leven leiden? Dan is het misschien een goed idee om eens met je huisarts of  eventueel een specialist te praten.

Voedselovergevoeligheid

Gevoeligheid voor bepaalde voeding of intoleranties zorgen in de meeste gevallen voor symptomen zoals uitslag, verteringsproblemen, loopneus en hoofdpijn.

Maar vermoeidheid kan ook een symptoom zijn en wordt vaak over het hoofd gezien. Zie dit artikel op voedselintolerantie.nl voor verdere uitleg.

De voedingsmiddelen waar mensen het vaakst gevoelig op reageren zijn onder andere gluten, zuivel, eieren, soja en maïs.

Heb jij een vermoeden dat je extreme vermoeidheid waarschijnlijk te maken hebben met je voeding? Overweeg dan eens een bezoek aan een specialist zoals een diëtiste of allergoloog.

Je krijgt te weinig Calorieën binnen

oververmoeidheid

Wie te weinig calorieën binnenkrijgt kan ook te maken krijgen met vermoeidheid.

Met calorieën wordt er aangeduid hoeveel energie er in de voeding zit. Je lichaam gebruikt deze energie op 2 manieren: voor de primaire lichamelijke processen en voor het uitvoeren van fysieke activiteiten.

Ook op de momenten wanneer je niet beweegt of slaapt heeft je lichaam energie nodig. Bijvoorbeeld om te kunnen ademen of de spijsvertering op gang te houden, het hart te laten kloppen en andere lichaamsfuncties uit te voeren.

Wanneer je te weinig calorieën binnenkrijgt remt ook je metabolisme af. Zo bespaar je energie wat weer tot vermoeidheid kan leiden.

Hoeveel calorieën je nodig hebt is van een aantal factoren afhankelijk zoals bijvoorbeeld je gewicht, lengte, leeftijd, lichaamsbouw, … Voor de meeste mensen geldt echter dat ze minimum 1200 calorieën per dag nodig hebben om te voorkomen dat hun metabolisme vertraagt.

Ook is het moeilijk om in je vitaminen- en mineralenbehoefte te voorzien wanneer je dagelijkse calorie-inname te laag is. Krijg je te weinig vitamine D, ijzer en andere belangrijke voedingsstoffen binnen dan kan dit ook leiden tot vermoeidheid.

Om je energiewaarden op peil te houden vermijd je best een drastische vermindering van je calorie-inname. Zelfs als je doel gewichtsverlies is. Hier kan je gemakkelijk je dagelijkse caloriebehoefte online berekenen.

Op de Verkeerde Tijden Slapen

Net als te weinig kwaliteitsvolle slaap kan slapen op de verkeerde tijden ook leiden tot vermoeidheidsklachten.

Wie overdag slaapt in plaats van ’s nachts verstoort het circadiaanse ritme van het lichaam, dit zijn kort samengevat de biologische veranderingen die gebeuren als reactie op licht en duister in een cyclus van 24 uur.

Onderzoek toont aan dat wanneer je slaappatroon niet gelijkloopt met je circadiaanse ritme, chronische vermoeidheid kan optreden. Een veelvoorkomend probleem bij mensen die in wisselende ploegen en/of de nacht werken.

Het is dus het beste om zoveel mogelijk ’s nachts te slapen.

Ben jij iemand die ’s nachts moet werken? Dan zijn er toch manieren om je biologische klok te her programmeren! Dit kan ervoor zorgen dat je energiewaarden zich herstellen. Zo kan je bijvoorbeeld zorgen dat je slaapkamer goed verduisterd is en dat je werkplek heel goed verlicht is met fel licht.

Je krijgt te Weinig Eiwitten Binnen

Eiwit is een voedingsstof, net als koolhydraten en vet en wordt ook proteïne genoemd. Eiwit levert calorieën en aminozuren aan ons lichaam. Aminozuren zijn dan weer bouwstenen voor onze lichaamscellen.

Eiwitten kun je vinden in bijna alle levensmiddelen en komt zowel voor in plantaardige als dierlijke producten. Vlees en vis zijn de grootste bronnen van eiwitten.

Wie een eiwitrijk dieet volgt zal niet snel te veel calorieën binnenkrijgen omdat je dankzij eiwitrijk voedsel sneller ‘voldaan’ bent. Tevens beperkt eiwitrijk voedsel het verlies aan spierweefsel bij het afvallen.

Onderzoek toont aan dat een eiwitrijk dieet je kan helpen vermoeidheid te verminderen.

Wil je graag meer weten over eiwitten, neem dan een kijkje in de encyclopedie van het voedingscentrum.

oververmoeidheid

Je bent Onvoldoende Gehydrateerd

Goed gehydrateerd blijven is heel belangrijk om je energiewaarden op peil te houden! Zo kan je makkelijk vermoeidheid tegengaan.

Om alle lichaamsprocessen goed te kunnen doorlopen verbruikt je lichaam iedere dag heel wat water. Natuurlijk moet dat water voldoende aangevuld worden.

Dehydratatie vindt plaats wanneer we niet voldoende vocht binnenkrijgen om het water te vervangen. Water dat we kwijtraken door onze urine, stoelgang, zweet en adem.

Onderzoek toont aan dat zelfs wanneer we mild gedehydrateerd zijn dit er al voor kan zorgen dat we vermoeid geraken.

Je zal vast wel hebben gehoord dat je minstens 8 glazen water op een dag moet drinken? Maar dit is ook afhankelijk van je gewicht, leeftijd, geslacht en hoeveel je beweegt op een dag.

De bekendste symptomen van dehydratatie zijn: dorst, vermoeidheid, duizeligheid en hoofdpijn.

Afhankelijk zijn van Energie Drankjes

Er zijn vele drankjes op de markt die je een ware energieboost beloven.

De populairste energiedrankjes bevatten het volgende:

  • Cafeïne
  • Suiker
  • Aminozuren
  • Grote hoeveelheden vitamine B
  • Kruiden

Het is niet zo verwonderlijk dat deze drankjes je een (tijdelijke) boost energie geven want ze zitten vol met stimulerende suikers en cafeïne.

Wanneer deze middeltjes na een tijdje zijn uitgewerkt krijg je helaas ook een felle dip.

Alhoewel de hoeveelheid cafeïne sterk verschilt per merk zijn de hoeveelheden zeer groot. Een blikje energie drank kan tot 350 mg cafeïne bevatten en sommigen gaan zelfs tot 500 mg. Ter vergelijking: een kopje koffie bevat gemiddeld zo’n 77-150mg.

Voor mensen die gevoelig zijn voor cafeïne kan een kopje koffie in de late namiddag zelfs nadelige gevolgen hebben op hun nachtrust en dus leiden tot vermoeidheid de volgende dag.

Om de cirkel van energiedrankjes te doorbreken probeer je dus best te minderen als je hier een fan van bent. Dit is zeker het geval als je last hebt van extreme vermoeidheid overdag. Wil je toch een blikje red-bull drinken? Kies er dan voor dit in de voormiddag te doen. Zo heeft je lichaam de tijd om het goedje te verwerken. Je zal minder last hebben ’s nachts wanneer je wilt slapen.

Te veel Stress

Chronische stress heeft een groot effect op je energie en levenskwaliteit.

Alhoewel een beetje stress niet meer dan normaal is, kan altijd blootgesteld worden aan hoge stresswaardes wel degelijk worden gelinkt aan vermoeidheid.

Alhoewel stressvolle situaties vaak onvermijdbaar zijn in het drukke leven wat we tegenwoordig leiden. Zijn er toch verschillende dingen die je kan doen om je stress te managen en zo te voorkomen dat je oververmoeid geraakt.

Het is bewezen dat ontspannings- en meditatieoefeningen kunnen helpen om makkelijker met stress om te gaan.

Op YouTube kan je tal van ontspannings- en meditatieoefeningen vinden. Sommige mensen vinden het fijn om bijvoorbeeld yoga in groep te doen. Op de website van yoganederland kan je terecht om hier meer informatie over te vinden.

Conclusie

Zoals je ziet kunnen er verschillende oorzaken aan de basis liggen van extreme vermoeidheid. Wel is het belangrijk om eventuele medische aandoeningen als eerste uit te sluiten, omdat ze vaak hand in hand gaan.

Maar het kan ook zijn dat je extreme vermoeidheid gerelateerd is aan wat je eet en/of drinkt, hoeveel beweging je krijgt of hoe je omgaat met stress.

Het goede nieuws is dat een verandering van levensstijl je dus al vaak je helpt om je energie weer terug te krijgen en zo je levenskwaliteit er weer op vooruit gaat.

Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen