Douchen voor je gaat slapen: Goed of Slecht Idee?
17 augustus 2021 
3 min. leestijd

Douchen voor je gaat slapen: Goed of Slecht Idee?

Sinds ik m’n (werk)dagen afsluit met een lekkere douche val ik veel makkelijker in slaap, maar nu las ik ergens dat het geen goed idee is om te douchen voor je gaat slapen. 

Ik kon het niet laten hier wat dieper in te duiken want ik had meteen het gevoel dat het niet zo zwart-wit zal zijn. Of zou ik echt de enige zijn die sneller in slaap valt na een ontspannende douchesessie?

Benieuwd of ik een antwoord heb gevonden op de vraag of het een goed of slecht idee is om te douchen voor je gaat slapen? Je leest het hieronder!

Koud of Warm douchen?

Er zijn mensen die zweren dat koud douchen hun alleen maar voordelen brengt. Zelf heb ik ook een hele tijd ’s morgens (snel) een koude douche genomen en het enigste voordeel wat ik ervan vond is dat ik meteen wakker was.

Ik deed mee aan een onlineprogramma van Wim Hof – een combinatie van onder andere ademhalingsoefeningen en koud douchen. Koud douchen schijnt namelijk heel wat voordelen te bieden.

Het grootste voordeel van koud douchen vond ik dat ik meteen wakker was en nu ik erover nadenk dat ik veel minder verkouden was en last had van een verstopte neus. Misschien moet ik er weer eens mee beginnen.

Warm douchen schijnt dan weer te helpen tegen stress en is heel goed voor je bloedcirculatie.

Mijn conclusie is dan ook dat je idealiter ’s avonds voor je gaat slapen een lekkere ontspannende warme douche neemt en ’s morgens een verfrissende koude douche waardoor je meteen wakker en alert bent.

Het duurde bij mij ongeveer een weekje om te wennen aan de koude douche. Ik begon met een warme douche en vervolgens tien tellen koud. Het koude gedeelte verlengde ik telkens en toen ik het een minuut volhield ben ik overgeschakeld naar direct koud douchen ’s morgens.

Wie denkt dat het een goed idee is om een koude douche te nemen voor het slapengaan bij warm weer kan ik alvast vertellen dat ze het bij het verkeerde eind hebben. Door de koude waterstralen sluiten je bloedvaten en hierdoor kan de warmte in je lichaam niet meer weg…

scheren onder de douche of in bad

Scheren onder de douche

Ook scheren onder de douche ’s avonds is iets waar ik heel tevreden over ben. Dankzij de warmte van de douche scheert het gewoon veel lekkerder en raakt m’n huid erna niet geïrriteerd.

Ik kan me inbeelden dat het ook voor de dames lekker is om zich te scheren onder de douche. Je spoelt alles gelijk schoon en het zal ook wel lekkerder scheren.

Ideale tijdstip douche

Je lichaam heeft na het warm douchen zo’n 90 minuten nodig om weer af te koelen. Het heeft deze afkoeling nodig om signalen te kunnen geven dat het tijd is om te gaan slapen. Dit is ook een van de redenen dat je best geen koude douche neemt voor je gaat slapen (je bloedvaten sluiten dan en zo kan de warmte van je lichaam niet weg).

Douchen met of zonder zeep of beter douchegel?

Douchegel is veel makkelijker te gebruiken dan zeep, maar toch lees je best even het etiket. Er zitten namelijk vaak bestanddelen in die niet zo gezond zijn voor je huid.

Meestal douche ik me dan ook zonder zeep, tenzij ik echt vuil ben natuurlijk.


Hoe lang douchen?

Best niet te lang. Dermatologen (huidspecialisten) adviseren trouwens om zo kort mogelijk te douchen omdat je ook de goede bacteriën die op je huid leven wegwast met huidirritaties als gevolg.

Zijn je vingers en tenen gerimpeld? Dan sta je veel te lang onder de douche!

Conclusie

Een korte snelle (lauw)warme douche voor het slapengaan helpt je lichaam te ontspannen en je zorgen van je af te spoelen. Scheren onder de douche gaat veel gemakkelijker en de koude douches bewaar je voor je ochtendritueel. Douche niet te vaak en zeker niet te lang want dat is slecht voor je huid.

Natuurlijk zijn we benieuwd wat jouw ervaringen zijn met douchen voor het slapengaan! Graag lezen we je reacties helemaal onderaan deze pagina!

Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen