Daarom ben je steeds zo moe
30 april 2021 
10 min. leestijd

Daarom ben je steeds zo moe

17 Oorzaken van vermoeidheid

Komt het bij jou ook zo vaak voor…? Dat je zo moe bent dat je de dag pas aankan na een flinke shot cafeïne? Ben je de hele dag door aan het gapen? Geraak je ’s morgens pas na veel moeite je bed uit? Dan kan ik me wel inbeelden dat je iets aan je vermoeidheid wilt doen.

Wanneer je iets wilt oplossen dan is het belangrijk dat je eerst de oorzaak te weten komt van je probleem.  Vandaar deze 17 oorzaken van vermoeidheid en meteen een paar oplossingen.

1.      Te weinig slaap

Het is zo simpel maar deze staat niet voor niets op de eerste plek. Het is de voornaamste reden waarom we steeds zo moe zijn. Het is daarom belangrijk om te weten te komen wanneer jij te weinig slaapt. De 8-uur regel is een fabeltje. Beter is te kijken naar wat jouw slaapbehoefte precies is. Sommige mensen zijn na 5 uur slaap al uitgerust. Anderen hebben pas genoeg aan 9 uur. Natuurlijk spelen er ook nog andere omstandigheden mee zoals leeftijd en hoe actief je leven is. Je kunt merken wanneer je minder slaapt dan je nodig hebt aan hoe je je overdag voelt. Je voelt je dan bijvoorbeeld moe en hebt moeite om geconcentreerd te blijven.

2.      Een zittend leven leiden

Beweging zorgt voor een energieboost. Een zittend leven daarentegen zorgt ervoor dat je vaak uitgeput en slaperig bent. Hierdoor kom je al gauw in een vicieuze cirkel terecht. Je bent te moe om iets uit te voeren, hierdoor word je nog vermoeider en al snel voer je helemaal niks meer uit. Probeer dus om niet de hele dag op de bank door te brengen. Dit is helaas een valkuil geworden voor veel mensen. Wanneer ze eindelijk nog eens een dagje uit kunnen zijn ze echter te vlug uitgeput om hier echt van te kunnen genieten.

3.      Slaapstoornissen

De onderliggende oorzaak van je vermoeidheid kan weleens een slaapstoornis zijn. Ben jij nog steeds vermoeid een paar weken nadat je veranderingen hebt aangebracht in je levensstijl? Dan is het misschien een goed idee om je vermoeidheid met je huisarts te bespreken. Het is dan waarschijnlijk tijd om een slaapspecialist in te schakelen.

Een voorbeeld van een slaapstoornis die vaak voorkomt is slaapapneu. Door deze aandoening stopt men vaak met ademen ’s nachts. Hierdoor krijgen je hersenen onvoldoende zuurstof en geven ze een signaal dat je wakker moet worden. Er is namelijk iets niet pluis. Hierdoor zijn apneu-patiënten vaak moe overdag.

4.      Stress

Chronische stress is een grote veroorzaker van hoofdpijn, spierspanningen, maagproblemen en vermoeidheid.

Wanneer je stress ervaart dan gaat je lichaam automatisch in de vecht- of vluchtmodus. Vervolgens produceert je lichaam grote hoeveelheden cortisol en adrenaline. Deze helpen je lichaam om goed met zulke situaties om te kunnen gaan. In kleine dosissen is deze reactie van je lichaam volkomen veilig. Maar ben je echter onder invloed van chronische stress, dan moet jouw lichaam een zware tol betalen. Waardoor jij je snel moe zal voelen.

Wil je iets doen aan je vermoeidheid dan is het een goed idee om te leren hoe je beter met stress kunt omgaan. Hoe jij je stress onder controle kunt houden. Je kunt hiermee beginnen door limieten te stellen, vaker nee te leren zeggen. Wat realistischer te zijn in de doelen die je voor jezelf stelt heeft mij goed geholpen. Maar ook veranderingen aan te brengen in je denkpatronen kan veel helpen. Meditatie en yoga al een kans gegeven? Ik dacht ook altijd dat het niets voor mij was. Tot ik het eens een weekje had volgehouden…

oorzaken vermoeidheid

5.      Medicatie

In sommige gevallen is medicatie de boosdoener van je vermoeidheid. Kun jij je nog voor de geest halen waren je vermoeidheid begon? Viel deze vermoeidheid toevallig niet samen met de datum dat je dat nieuwe medicijn bent beginnen innemen?

Kijk maar eens in de bijsluiter of vermoeidheid niet tussen de bijwerkingen staat. Wanneer dit het geval is, dan bespreek je dit best eens met je huisarts. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een ander medicijn voorschrijven, de dosering veranderen. Ook kan het tijdstip verlaat worden wanneer je het medicijn moet innemen. Dan werkt het meteen als slaapmiddel

6.      Diabetes (Suikerziekte)

Je de hele dag moe voelen is ook een belangrijk symptoom van suikerziekte. Iemand die diabetes heeft maakt onvoldoende insuline aan. Hierdoor kan men last krijgen van een hoge bloedsuikerspiegel. Dit heeft weer invloed op de concentratie en zo wordt men onder andere moe en gemakkelijk geïrriteerd door.

Best altijd een bezoekje aan de huisarts brengen wanneer je geen verklaring hebt voor je vermoeidheid. Want een aanhoudende vermoeidheid kan een symptoom zijn van meerdere gezondheidsaandoeningen zoals hartziekten en kanker.

7.      Cafeïne

Koffie maakt je wakker en alert. Cafeïne zit niet enkel in koffie maar ook in tal van energiedrankjes en ook in cola. Wist je dat wanneer je te veel cafeïne binnenkrijgt je juist moe kunt worden? Het gaat zelfs zo ver dat wanneer je ineens stopt met koffiedrinken je last kunt krijgen van ontwenningsverschijnselen? Je moet er dus mee omgaan als met een echte verslaving: Stilletjes afbouwen en steeds wat minderen.

8.      Een Vitaminetekort

Voel je je vaak moe dan kan dit een teken zijn van een vitaminetekort. Het is onmogelijk om een vitaminetekort aan te wijzen als de schuldige voor je vermoeidheid zonder een bloedonderzoek te laten doen.

Vervolgens kan je arts jou aanraden om voedingssupplementen in te nemen.

Wil je een vitaminetekort voorkomen? Dan kan je er best voor zorgen om wat afwisseling te brengen in je voeding. Voedsel dat onbewerkt is, is dan altijd een goed idee. Dus sla de kant- en klaar maaltijden maar over.

9.      Overgewicht

Overgewicht zorgt ook voor vermoeidheid. Hoe meer gewicht je moet meedragen, hoe harder je lichaam moet werken om de dagdagelijkse taken te kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld het huishouden of een trap nemen.

Heb jij last van overgewicht? Stel dan een plan op om gewicht te verliezen en zo jouw energie weer terug te krijgen. De beste manier is om dit samen met nog iemand te doen, zo kun je elkaar steunen. Of wordt lid van de samen slank community van makkelijk afvallen. Lees hier mijn review.

10.  Depressie

Depressieve gevoelens hebben ook invloed op je lichaam. Wie depressief is klaagt dan ook vaak dat ze moe zijn en zich niet fit voelen. Ze hebben letterlijk geen fut om iets te doen en hebben er dan ook vaak geen zin in. Heb je al langere tijd last van depressieve gevoelens? Praat dan eens met je huisarts. Die helpt je zeker met een plan van aanpak zodat je snel uit dat dal kunt klimmen en je leven weer terugkrijgt.

Wat mij heeft geholpen om uit dat dal te klimmen is om de natuur in te gaan. Ook al had ik geen zin, ik sleurde m’n eigen uit de bank en ging het bos in. Dit is nu zo’n gewoonte geworden. Elke keer als ik een beetje somber ben ga ik lekker wandelen. Wanneer ik terug ben voel ik me weer een stuk lekkerder in m’n vel.

11. Uitdroging

Hier had ik nooit aan gedacht als het niet voorbij had gekomen in m’n onderzoek voor dit artikel. Als je vaak moe bent dan kan dat ook een teken zijn dat je te weinig vocht binnen krijgt en je lichaam aan het uitdrogen is. Je lichaam heeft vocht nodig om af te koelen en om alle lichaamsprocessen aan de gang te houden. Wacht niet tot je dorst hebt om te drinken, want dan is het eigenlijk al te laat. Beter is het om de hele dag door te drinken. En je hebt het al vaak gehoord, maar het beste drankje is nog altijd water.

oorzaken vermoeidheid

12. Dieet

Wanneer je de nijging hebt om maaltijden over te slaan. Dit is bij sommige afslankplannen zelfs de bedoeling. Dan kan het zo zijn dat je niet genoeg calorieën binnenkrijgt om je lichaam draaiende te houden. Grote gaten tussen je maaltijden kunnen er namelijk voor zorgen dat bloedsuikerspiegel te veel daalt. Hierdoor daalt ook jouw energiepijl.

Het wordt dus niet aangeraden om maaltijden over te slaan. In feite is het zelfs altijd een goed idee om gezonde energierijke snacks achter de hand te houden wanneer je last hebt van een energiedipje. Voorbeelden van gezonde snacks zijn:

  • Bananen
  • Pindakaas
  • Crackers
  • Proteïne-repen
  • Gedroogd Fruit
  • Noten

13. Chronische Vermoeidheid Syndroom

Dit is een diagnose die helaas moeilijk te stellen valt. Maar ondanks corona is hier nu meer aandacht voor. Mede doordat de grootste klacht is van mensen die besmet zijn met covid, maar ook van mensen die ervan genezen zijn.

Heb jij dus al meerdere maanden last van extreme vermoeidheid, dan kan het zo zijn dat je corona hebt gehad, zonder dat je dit doorhad. Bij aanhoudende klachten is het dus een goed idee om contact op te nemen met je huisarts. Je kan samen met hem een plan van aanpak opstellen.

14. Fybromyalgie

Fybromyalgie is een combinatie van verschillende aandoeningen met pijn en vermoeidheid als meest opvallende kenmerken. Mensen met fybromyalgie ervaren ook sneller pijn dan anderen. Ze zijn er gevoeliger voor. Door deze pijn is het voor deze mensen ook moeilijker om de slaap te vatten of om normaal door te kunnen slapen.

De behandeling gebeurt door het nemen van gewone pijnstillers. Maar ook zijn er goede resultaten behaald met antidepressiva.

15. Voedselallergie

Volgens sommige wetenschappers kunnen bepaalde voedselallergieën je slaperig maken. Moest je net na het eten van een bepaalde maaltijd moe worden, dan heb je dus misschien te maken met een milde vorm van voedselintolerantie. Wil je echt te weten komen welk voedingsmiddel je moe maakt, dan zou je bijvoorbeeld een hele week hetzelfde gerecht moeten eten en telkens 1 ander ingrediënt weglaten. Tot je niet meer moe wordt. Een hele hoop werk. En het is ook een beetje normaal dat je moe wordt na het eten, want je lichaam is druk bezig om alles te verwerken. Je kunt altijd een allergietest af laten nemen, dan kan je dit zeker uitsluiten.

16. Werken op onregelmatige tijden

Mensen die af en toe ’s nachts moeten werken of in een wisselend ploegensysteem zitten hebben last van een verstoorde interne klok. Hierdoor loopt hun biologische klok niet synchroon met hun dag- en nachtritme en zijn ze vaak moe. Meestal is het nog zo dat ze moe zijn op de momenten dat ze wakker moeten zijn en andersom.

Probeer om je slaapkamer goed te verduisteren en om toch een bepaald schema aan te houden.

17. Een traag werkende schildklier

Je schildklier regelt je stofwisseling (of metabolisme) door bepaalde hormonen aan te maken. Wanneer deze schildklier te traag werkt zal je snel moe worden en vaak sloom voelen. Mensen met een trage schildklier hebben het ook snel koud en komen sneller aan dan mensen met een normaal functionerend exemplaar. Door een bloedonderzoek kom je te weten of je een traag werkende schildklier hebt. Gelukkig kan je huisarts dan medicijnen voorschrijven die het tekort wat je schildklier aan hormonen normaal zou moeten produceren kunnen aanvullen.

Samenvatting

Sommige dagen wegen nu éénmaal zwaarder door dan anderen. Het is dan ook belangrijk om een keer moe zijn niet te verwarren met langdurige vermoeidheid.

In de meeste gevallen kan vaak last hebben van vermoeidheid gelukkig opgelost worden door veranderingen aan te brengen aan je levensstijl.

Voel je jezelf na de doorgevoerde veranderingen nog steeds moe. Dan is het wijselijk om je vermoeidheid eens met je huisarts te bespreken.

Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen