Cafeïne - Het effect op onze interne klok en op onze slaap
16 juni 2021 
in Slapen
4 min. leestijd

Cafeïne - Het effect op onze interne klok en op onze slaap

Wie heeft er nu geen trek in een lekkere bak koffie als afsluiter van een heerlijk diner? Toch blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek dat het gebruiken van cafeïne geen goed idee is als je wilt genieten van een lekkere nachtrust. Cafeïnegebruik laat op de avond verstoort namelijk niet enkel je slaap, het zet zelfs onze interne klok een uurtje terug blijkt nu.

Gelukkig biedt cafeïne ons niet enkel nadelen. Ik geef je dus graag wat uitleg over deze stimulerende drank samen met de voor- en nadelen, zodat je ze zelf tegen mekaar kunt afwegen. Want wie ben ik om jou een lekkere kop koffie te weigeren?

Waar zit Cafeïne in?

Cafeïne zit in koffiebonen, theebladen, cacaobonen, guaranabessen en colanoten.

Dus: Koffie, thee, cola, ijsthee, chocolade en chocolademelk, energiedrankjes, energieshots en drankjes met guarana, bevatten cafeïne. Tegenwoordig zijn er ook verschillende producten met extra cafeïne op de markt, zoals kauwgom, snoep en water.

Waar zit cafeine in?

Het effect van Cafeïne

Het is niet voor niets dat cafeïne in de wetenschap bekendstaat als een psycho stimulerende stof. Het heeft zoals je waarschijnlijk wel bekend is een energie-opwekkend effect.

Het wordt in de farmaceutische industrie (die onze medicijnen produceren) toegevoegd aan medicatie omwille van het pijnstillende effect.

De voordelen van cafeïne:

  • Cafeïne heeft een stimulerende werking. Wanneer we cafeïne gebruiken zal onze waakzaamheid en concentratievermogen toenemen. Het heeft zelfs een positief effect op sportprestaties.
  • Het heeft een positieve invloed op ons geheugen en biedt enige bescherming tegen Alzheimer.
  • Door zijn licht laxerende werking stimuleert het de werking van onze darmen en de stoelgang.
  • Volgens recent wetenschappelijk onderzoek beschermt matig cafeïnegebruik ouderen tegen diabetes type 2 (ouderdomssuikerziekte) en zelfs jicht (reumatische ontsteking)
  • Cafeïne biedt doordat het vele antioxidanten bevat enige bescherming tegen kankers


De nadelen van cafeïne:

  • Cafeïne werkt botontkalking in de hand doordat cafeïne ervoor zorgt dat er minder calcium wordt opgenomen in het lichaam
  • Het heeft een negatief effect op onze (hoge) bloeddruk en ons hartritme. Het gaat zelfs zo ver dat bij hoge dosissen heuse hartritmestoornissen kunnen ontstaan.
  • Cafeïne kan de slaapkwaliteit verminderen en onze interne (of biologische) klok verstoren.

Het effect van cafeïne op onze interne (biologische) klok

Onze interne klok loopt gelijk met ons dag- en nachtritme en is onder meer afhankelijk van de zonsopkomst en zonsondergang, lichaamstemperatuur en de waardes van bepaalde hormonen (bijvoorbeeld melatonine).

Na wetenschappelijk onderzoek kwam men erachter dat wanneer je 3 uur voor je normaal gaat slapen cafeïne gebruikt, je interne klok telkens met zo’n 40 minuten wordt uitgesteld. Men kwam tot deze conclusie door de melatonine-waardes te meten bij de proefpersonen.

Melatonine zorgt er namelijk voor dat we beginnen te geeuwen en dus klaar zijn om naar bed toe te gaan.

Bij de proefpersonen die koffie dronken kwam de melatonine productie zo’n 40 minuten later op gang tegenover de proefpersonen die geen cafeïne gebruikten.


Het effect van cafeïne op onze slaap

Eigenlijk weten we allemaal wel dat cafeïne nadelig is voor onze nachtrust door zijn stimulerende werking. Maar nu blijkt zelfs dat cafeïne ervoor zorgt dat we minder diep slapen. Van diepe slaap hebben we juist het meest nodig van alle soorten slaap. Want vooral tijdens deze diepe slaap is ons lichaam bezig te herstellen en om al de indrukken van de dag te verwerken.

Conclusie

Mensen die laat op de avond cafeïne gebruiken zullen later in slaap vallen tegenover de mensen die geen cafeïne gebruiken. Het kan zelfs zo ver gaan dat het onze biologische klok verstoord en we bijvoorbeeld overdag plotseling heel moe worden en ’s avonds wanneer we eigenlijk naar bed moeten klaarwakker zijn.

Ook zorgt cafeïnegebruik ervoor dat we minder diep slapen en de volgende morgen niet fit zijn en niet uitgerust wakker worden. Hierdoor komen we al rap in een vicieuze cafeïne-cirkel terecht want we willen dit effect de andere kant doen omslaan door weer meer cafeïne te gebruiken.

Wanneer we echter ons cafeïne gebruik in de avond proberen te vermijden kan het geen kwaad om overdag een paar kopjes lekkere koffie te drinken en zal het ook veel minder effect hebben op jouw nachtrust en je interne klok niet verstoren.

Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen