Ongelofelijk! Aantal Uren Slaap Is Minder Belangrijk!
09 juni 2020 
in Slapen
9 min. leestijd

Ongelofelijk! Aantal Uren Slaap Is Minder Belangrijk!

Je herkent het vast wel. Je geraakt ’s morgens met veel moeite uit bed, raar, want je bent toch op tijd gaan slapen?! Toch voelt het voor je alsof je niet genoeg geslapen hebt. Vreemd want je hebt altijd geleerd dat je aan 8 uren slaap voldoende zou moeten hebben. Hiervoor ben je uiteindelijk op tijd je bed in gestapt.

Dit hoeft echter voor jou niet zo te zijn. Iedereen is anders, het kan zelfs zo zijn dat je al aan 5 of 6 uren slaap genoeg hebt, of misschien ben je iemand die echt 9 uren slaap nodig heeft om uitgerust wakker te worden.

Er spelen zich echter veel meer dingen af waar je rekening mee moet houden dan enkel de uren slaap.

Geen nood! Ik leg het je graag allemaal zo goed mogelijk uit in dit artikel!

Hoeveel uren slaap heb je nodig?

Ze hebben mij vroeger altijd verteld dat je minstens 8 uur moet slapen. Jou vast ook?

Hier begint echter de ellende. Voorbeeld:

Je geraakt door omstandigheden niet op tijd je bed in en je komt erachter, meestal wanneer je je wekker zet, dat je niet aan je nodige 8 uren slaap gaat komen. Nu geraak je lichtjes in paniek en het kan zelfs zo zijn, door hierover te tobben, dat je minder snel in slaap valt.

Uiteindelijk val je in slaap en de volgende morgen gaat de wekker af. Oh nee, denk je, ik heb maar een paar uur geslapen, shit! Met moeite kom je je bed uit en je bent ervan overtuigd dat je de hele dag met weinig energie moet doorkomen.

Dit hoeft echter niet zo te zijn!

Onderzoek toont gelukkig aan dat het aantal uren dat je slaapt minder belangrijk is dan ons altijd is aangeleerd!

Waar we beter naar kunnen kijken is onze Slaapcyclus en in welke Slaapfase we wakker worden!

minder belangrijk

De slaapcyclus

Tijdens onze nachtrust slapen we door verschillende fasen. Al deze fasen samen vormen wat we een slaapcyclus noemen. Dit rondje slaap herhalen we enkele keren gedurende onze slaap. Hoeveel keer hangt dan weer af van hoeveel uren je slaapt.

Hier een overzichtje van de verschillende Slaapfasen:

Inslaapfase (Sluimerfase)

Dit wordt ook wel de overgangsfase genoemd, omdat je overgaat van waken naar slapen. In deze fase worden je oogbewegingen trager. Uiteindelijk heb je moeite om je ogen open te houden en val je in slaap. In deze fase neemt ook de hersenactiviteit langzaam af.

In deze fase vallen mensen letterlijk soms in slaap, ik bedoel hiermee dat ze het gevoel hebben dat ze van een hoogte vallen omdat ze dan op het randje zijn tussen waak en slaap. Je herkent het vast wel wanneer je bijvoorbeeld rustig op de bank zit of in een andere ontspannende omgeving en je al vallend wakker schiet. Je bent dan letterlijk in slaap aan het vallen. Tijd om je slaapkamer op te zoeken en om voldoende uren slaap te krijgen 🙂

Deze slaapfase duurt meestal slechts een paar minuutjes.

Lichte slaap

In deze fase begint de slaap, alhoewel deze nog heel licht is. Je lichaam reageert al minder snel op externe prikkels zoals geluiden, maar je kan wel nog gemakkelijk gewekt worden. Deze fase duurt meestal iets minder dan een uur.

Overgangsfase naar diepe slaap

Hier wordt je ademhaling meer regelmatig, je hartritme daalt en je spieren ontspannen. Deze fase duurt slechts 5 minuten.

Diepe slaap

Wanneer iemand in deze fase verkeert, is het heel moeilijk om hem te wekken. Wanneer we deze fase bekijken op een hersenmonitor om de hersenactiviteit te volgen, zien we dat de hersengolven in delta stand verkeren, oftewel in de trage stand.

In diepe slaap komt ook ons lichaam tot rust en herstelt het zich. Wanneer iemand in z’n slaap praat, dan weet je ook dat hij in deze fase zit want ook dit gebeurt ook in diepe slaap.

Tijdens de eerste cyclus verkeren we wel tot 45 minuten in diepe slaap tot we overgaan naar de volgende fase, Rem-slaap. Dit neemt bij elke nieuwe cyclus iets minder tijd in beslag.

Wie gewekt wordt tijdens deze fase voelt zich vaak verward en gedesoriënteerd. Je zult dus een tijdje nodig hebben om weer te weten waar je bent.

Rem Slaap

De Rem-slaap wordt ook wel de droomslaap genoemd.

Rem staat voor Rapid Eye Movement omdat gedurende deze fase voortdurend bewegen. In deze fase zijn je hartritme alsook je ademhaling onregelmatig. Je spieren daarentegen zijn volledig ontspannen en je bloeddruk stijgt.

Tijdens deze fase verwerken we onze dag en worden gebeurtenissen en indrukken opgeslagen in ons lange termijngeheugen. Ook vindt nu het emotioneel herstel plaats.

De hersenactiviteit neemt toe omdat we nu ook aan het dromen zijn.

Wanneer je tijdens deze fase wordt gewekt voel je je meestal moe en groggy.

Men noemt de Rem-slaap ook wel eens paradoxale slaap omdat je lichaam volledig in rust is en je hersenen op volle toeren draaien.

Deze fase duurt meestal zo’n 20 minuten, hierna word je meestal even wakker maar hier merk je hoogstwaarschijnlijk niks van, het is te kort om je te herinneren.

Vervolgens begin je weer aan een nieuwe Slaapcyclus die begint met de eerste fase, de inslaapfase.

Dus wanneer word ik dan het beste wakker?

Nu we wat meer weten over onze slaapcyclus en de verschillende slaapfasen waaruit deze bestaat kunnen we ons wel een idee vormen wanneer we het beste gewekt worden en zien we ook dat het aantal uren slaap minder belangrijk is.

Het is absoluut geen goed idee om wakker te worden tijdens onze diepe slaap zoals we hebben kunnen lezen. Als je je wekker zet op een bepaald uur en je wordt dan toevallig gewekt terwijl je in de diepe slaapfase zit, voel je je moe en groggy, dit is zeker het geval tijdens de Rem-slaap.

Wanneer je geen wekker zou zetten, word je de volgende dag meestal wakker tijdens een lichte slaapfase. Dit is heel natuurlijk.

Maar hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik op tijd wakker word?

Hier zijn gelukkig genoeg hulpmiddelen voor beschikbaar en ik bespreek ze graag voor je!

Lichtwekker

Dit is iets wat ik al jaren geleden heb aangekocht en heb er nog geen moment spijt van gehad!

Voor ik te weten kwam dat ik slaapapneu had, en dus een hele periode met weinig energie de dag door moest komen, ging ik op zoek naar oplossingen om ’s morgens makkelijker uit m’n bed te geraken.

Tijdens m’n zoektocht kwam ik terecht bij lichtwekkers. Na het lezen van de vele positieve ervaringen heb ik onmiddellijk besloten om er 1 aan te schaffen.

Ik heb toen de Philips Wake-up light gekocht en er ging een wereld voor me open.

Het voordeel van een lichtwekker is dat het je wekt op een natuurlijke manier. Een lichtwekker simuleert het begin van de dag en begint ongeveer een half uurtje voor de tijd die je hebt ingesteld lichtjes te branden. Naarmate de tijd dichterbij komt dat je gewekt wilt worden, brandt hij steeds feller. Omdat het zeer moeilijk is om wakker te worden tijdens een diepere slaapfase, zul je dankzij het licht automatisch wakker worden wanneer je een cyclus hebt afgerond en weer in een lichtere fase verkeert.

Mocht je nog niet wakker worden, dan kan je op sommige modellen zelfs een geluid instellen zoals tsjilpende vogels, radio, … Maar de meeste tijd ben ik dan al lang wakker.

Omdat je wakker wordt tijdens een lichte fase in het begin van een nieuwe cyclus geraak je gemakkelijk je bed uit en kan je beginnen aan een energieke dag! Dit is bij mij toch het geval.

Slaapapp

Voor het schrijven van dit artikel ben ik op zoek gegaan naar nog meer manieren om uitgerust wakker te worden en kwam ik uit bij verschillende slaapapps.

De afgelopen week heb ik Sleepcycle uitgeprobeerd op mijn Android telefoon.

Deze app heeft als doel om je slaap te verbeteren en om uitgerust wakker te worden door je te wekken tijdens een lichte slaapfase, nadat je enkele uren slaap hebt gehad. Je stelt dan een tijdvak in wanneer je gewekt wenst te worden en de app zorgt er vervolgens voor dat hij je wekt in de lichtste fase van dat tijdvak.

Na een 5-tal dagen je slaap gemeten te hebben krijgt de app een goed inzicht in je slaapkwaliteit en krijg je elke morgen een slaapscore. Ook houdt de app al je gegevens bij en kan je een overzicht bekijken en geeft hij je tips aan de hand van die gegevens. Bijvoorbeeld wanneer het volgens jouw ritme de beste tijd is om naar bed te gaan en om weer gewekt te worden.

Ook zijn er in de app allerlei handige hulpmiddelen te vinden die je kunnen helpen om gemakkelijker in slaap te vallen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ademhalings- en ontspanningsoefeningen. Je kan je ook inschrijven voor de nieuwsbrief, wat ze de “sleepschool” noemen en dan krijg je op regelmatige basis handige tips en updates over de app.

Nadeel van deze app is dat het betalend is en dat het (nog) niet in het Nederlands beschikbaar is. De prijs valt al bij al nogal mee, 30 euro per jaar. Goed is wel dat je het eerst een maand kan proberen. Wil je dit proberen en wil je niet aan het abonnement vasthangen, vergeet dan niet om op te zeggen voor de maand om is!

Nu weet ik nog niet hoeveel uren slaap ik nodig heb ? Doe de test!

Ben je niet zo overtuigd over mijn verhaal van de slaapcyclus en het voordeel van wakker te worden tijdens een lichte slaapfase en wil je graag te weten komen hoeveel uren per slaap jij natuurlijk nodig hebt? Dan heb ik ook hiervoor een oplossing!

Omdat je deze test moet uitvoeren zonder wekker, raad ik je aan om dit in een periode te doen wanneer het niet belangrijk is op welk uur je wakker wordt! Bijvoorbeeld tijdens je vakantie, wanneer je een paar dagen na elkaar vrij bent.

Belangrijk is dat je iedere avond op hetzelfde uur naar bed toe gaat, je kamer zo goed mogelijk verduisterd en je je wekker uit je slaapkamer bant. Je smartphone hang je best ook aan de oplader in een andere ruimte. Indien je een partner hebt raad ik je aan om gedurende deze testperiode een tijdje alleen te slapen. Je wilde weten hoeveel uren slaap je echt nodig hebt toch, dan moet je dit er even voor over hebben.

Trek er ongeveer een week voor uit en houd goed bij op welke tijd je gaat slapen en noteer de volgende dag op welk uur je wakker werd. Ja maar ik heb toch geen wekker in de kamer, zul je nu waarschijnlijk denken. Dat is ook niet belangrijk. Kijk voor je gaat slapen even op de klok, waar je die ook hebt hangen, noteer de tijd, ga naar je slaapkamer en kruip in bed. De volgende morgen kijk je weer op de klok en noteer je de tijd.

Je kunt ook bijhouden hoe je hebt geslapen en met wat voor humeur je wakker werd.

Na een week reken je uit hoeveel uur je gemiddeld hebt geslapen, dit is het natuurlijk aantal uren dat jij nodig hebt per nacht!

Conclusie

Het aantal uren slaap dat we nodig hebben is minder belangrijk dan we denken.

Belangrijker is wanneer we wakker worden!

Maak het dus tot jouw doel om wakker te worden tijdens een lichte fase, er zal een wereld voor je opengaan!

Waar ik tevens achter ben gekomen maakt de ingesteldheid waarmee je je bed in kruipt ook heel veel uit hoe je de volgende dag wakker wordt! Denk dus voor je gaat slapen aan dingen waar je de volgende dag graag je bed voor uitkomt! Dit maakt voor mij een groot verschil uit en ik pas het dagelijks toe! Weet je nog hoe het voor jou voelde de dag voor een schoolreis of bijvoorbeeld voor Sinterklaas/Pakjesavond, je sprong de volgende morgen uit bed en gooide de lakens van je af ?

Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen