Bedtijden?! De ideale bedtijd per leeftijd
18 maart 2021 
12 min. leestijd

Bedtijden?! De ideale bedtijd per leeftijd

Alle ouders vragen zich wel eens af hoe laat ze het best de kinderen in bed stoppen. Gelukkig zijn hier een aantal richtlijnen voor: Misschien is het wel makkelijker om te kijken naar het aantal uren slaap dat je kind nodig heeft. Nog gemakkelijker is om het lijstje hieronder aan te houden. Ik heb voor je opgezocht wat de ideale bedtijd is per leeftijd en op het einde van dit artikel geef ik je nog een makkelijk tabelletje en een link naar de pdf. Bedtijden, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker ?

De kracht van Vaste Bedtijd

Natuurlijk verschuift de bedtijd mee met de leeftijd van je kind, maar het is wel altijd een goed idee om je kind altijd rond hetzelfde tijdstip in bed te stoppen. Ik weet nog goed dat toen ik klein was ik altijd in bed werd gestopt na “Tik-Tak” ?.

Een vaste bedtijd en een vast tijdstip om op te staan is superbelangrijk. Zo ontwikkel je een gezond slaap- en waakritme bij je kind. Dit maakt het makkelijker voor je als ouder om je kind in bed te krijgen en om ze ’s morgens op tijd uit bed te krijgen als ze bijvoorbeeld weer naar school moeten. Daarom is het ook belangrijk om tijdens de weekenden en schoolvakanties niet te veel af te wijken van de normale bedtijden. Hoe jonger je kind, hoe belangrijker dit is.

Bedtijd Baby

Bij baby’s zijn de bedtijden allemaal nog wat ingewikkeld. Wel weten we zeker dat ze heel wat slaap nodig hebben en doen ze dus meerdere dutjes verspreid over de hele dag. Je vraagt jezelf misschien af wanneer je nu het beste met de bedtijd routine kunt beginnen? Het heeft in ieder geval nog geen zin om hier al mee te beginnen wanneer je net uit het ziekenhuis komt met je kleintje. Pasgeborenen moeten namelijk nog een hele poos wennen vooraleer ze gaan beseffen of het nu dag of nacht is.

Wanneer je baby rond de 6 a 8 weken oud is, kan je proberen om een bed ritueel te beginnen. In het begin is het wel belangrijk om dit kort te houden – eerst even wat knuffelen voor je ze instopt bijvoorbeeld en al een verhaaltje vertellen.

bedritueel

Bed-rituelen

Bed-rituelen helpen je baby het verschil te leren tussen dag en nacht. Dit versterkt hun natuurlijke circadiaans ritme. Naarmate je kindje ouder wordt helpt dit hun om zich mentaal voor te bereiden om naar bed te gaan dit is zowel comfortabel voor je baby als voor jezelf. Voordeel is nog dat als deze gewoonten er éénmaal zijn ingebakken je hier heel de kindertijd voordeel uit gaat halen. Een paar voorbeelden van bed-rituelen zijn:

  • Voorlezen
  • Voeding geven en knuffelen
  • Zachte baby-massage: dit helpt om het hormoon melatonine aan te maken waardoor ze gemakkelijk in slaap vallen.
  • Een warm badje: Warm water heeft slaapverwekkende eigenschappen
  • Slaapliedjes zingen

Houdt een logboek bij met de slaappatronen van je kleintje en liet hierbij vooral op de periode dat je baby het langst slaapt. Je mag van geluk spreken als jouw baby vijf of zes uren na elkaar slaapt tijdens de eerste maanden. Leer ook de signalen herkennen waaraan je kunt herkennen dat je baby slaap nodig heeft zoals geeuwen of in z’n oogjes wrijven, want je wilt je kleine instoppen wanneer die moe is en niet oververmoeid.

Wanneer je weet wanneer je baby ongeveer de langste periode na elkaar slaapt, probeer dan een slaaproutine in te bouwen van ongeveer 30 tot 45 minuten voor het moment dat ie normaal in slaap dommelt. Dus als ie het langste slaapt van bijvoorbeeld 20u tot 01u begin je je bed-rituelen rond 19u15 – 30.

bedtijden kinderen

Bedtijd Kleuters

Ook een kleuter heeft veel slaap nodig om hun lichaam te ontwikkelen en om mentaal en fysiek gezond te blijven. In de kleutertijd wordt je kindje het bed in krijgen vaak wel een gevecht, maar als je de bed-rituelen vanaf de babytijd al goed hebt ingebakken zal je wel minder problemen ervaren. Het is nu nog niet te laat om naar-bed-routines in te bouwen. Stop je kind iedere avond rond hetzelfde tijdstip in bed en lees een verhaaltje voor of neem de dag samen door.

Kleuters hebben zo’n 11 tot 14 uur slaap nodig en hier zijn hun dutjes in meegerekend.

Kleuters slapen het best wanneer ze in bed worden gestopt ergens tussen 19u30 en 20u. Kinderen vallen namelijk sneller in slaap voor 21u, slapen dan langer door en krijgen een betere nachtrust.

Kleuters hebben wel de nijging om vroeg wakker te worden. Daarom is het een goed idee om wat speelgoed binnen handbereik van je kleuter te leggen zodat ze je niet meteen wakker roepen. Mijn zus had voor haar kleine zelfs een omgekeerde wekker. Als die van kleur veranderde mocht ze haar moeder pas roepen. ?

Bedtijd 5 Jaar

Vanaf een jaar of 5 zal je kind minder behoefte voelen om dutjes te doen, al komt het nogal eens voor. Laat ze vooral een dutje doen als ze hier behoefte aan hebben. Het zal je wel opvallen dat de dutjes veel korter duren. Rond de leeftijd van 5 jaar heeft je kind nog altijd zo’n 10 tot 12 uur slaap nodig per nacht.

De bedtijd voor een 5-jarige ligt dan ook rond 19u, zodat je kind zeker voor 21u in dromenland is. Stop je je 5-jarige voor 20u in bed dan zal je kind sneller in slaap vallen, langer doorslapen en beter slapen.

Bedtijd 6 Jaar

Ook een 6-jarige ligt het beste in bed rond 19u en ten laatste rond een uur of 20u zodat ie zeker tegen 21u naar droomland vertrokken is. Hij zal overdag niet zo snel meer een dutje doen al is dit niet uitgesloten als ie net van school komt. Laat ze nu ook weer een dutje doen als ze hier behoefte aan hebben. Ook hier geldt weer dat als je kind voor 20u in bed stopt het sneller in slaap zal vallen, langer zal doorslapen en de slaapkwaliteit beter is.

Bedtijd 7 Jaar

Een 7-jarige zal nu echt wel geen dutjes meer doen. Heeft je kind wel nog behoefte aan een dutje en komt dit vaak voor dan is het beste om dit met je huis- of kinderarts te bespreken om te kijken of er geen onderliggend probleem is.

Ook een 7-jarige ligt het beste in bed rond 19u30 en liefst voor 20u. Nog altijd geldt hier de regel dat slapen voor 21u sneller lukt, beter is en langer duurt.

Bedtijd 8 Jaar

De bedtijd voor je 8-jarige zal nog steeds rond 20u liggen, idealiter 19u30 en ook hier geldt de regel van voor 21u nog steeds. Slapen gaat dan sneller, langer en beter ?

Bedtijd 9 Jaar

Het laatste jaar dat de ideale bedtijd voor je kind voor 20u ligt. Zorg je dat ze voor 21u slapen dan geldt nog steeds dat slapen sneller gaat, vaak ononderbroken is en kwalitatiever is.

Bedtijd 10 Jaar

Joepie de poepie, voor hun dan, nu mogen ze eindelijk een half uurtje langer opblijven. In theorie dan… Merk je dat je kind dat half uur echt wel nodig heeft dan hou je het gewoon nog een tijd op 19u30. Ook zijn ze inmiddels tiener en dat zullen ze ook wel laten merken ?. Dus de aanbevolen bedtijd voor een 10-jarige tiener is 20u. Ze hebben er trouwens nog steeds voordeel van als ze voor 21u naar droomland vertrekken.

Bedtijd 11 Jaar

Een kind van 11 jaar mag om 20u15 naar bed. Ook al zijn ze nu echt wel tieners, toch blijft een goede nachtrust even belangrijk. Slaapt je 11-jarige voor 21u dan boekt het nog altijd winst uit zijn/haar slaap.

Bedtijd 12 Jaar

Is je kind 12 jaar, zorg dan dat hij/zij rond 20u30 in bed ligt. Slapen ze voor 21u, super, want dan slapen ze beter en van hogere kwaliteit.

Bedtijd 13 Jaar

Inmiddels mogen we ze pubers noemen en ook al zijn ze pubers, ze hebben nog altijd meer slaap nodig dan volwassenen. Reken zo’n 8 tot 10 uur.  Als je kunt zorgen dat je 13-jarige rond 20u45 in bed ligt dan zal je kind aan voldoende uren slaap komen.

Bedtijd 14 Jaartiener bedtijden

Nu zitten ze midden in hun pubertijd en je zult merken dat ze er ’s avonds niet in kunnen en ’s morgens niet uit kunnen. Het hoort bij hun leeftijd dus dit is niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken. Misschien is het nu een goed idee om te bespreken dat bedtijd niet meer zo belangrijk is maar dat zijn/haar lichaam wel voldoende slaap nodig heeft. Een goed idee is om bijvoorbeeld om 21u iedereen z’n smartphone aan de lader te hangen in de woonkamer zodat ze daar zeker niet heel de avond/ nacht op zitten te staren. Zo kan je dit een beetje onder controle houden.

Idealiter ligt een 14-jarige niet later dan 21u30 in bed.

Bedtijd 15 Jaar

Vertrouwen speelt een belangrijke rol nu, dus is het belangrijk voor je als ouder dat je de vaste bedtijd begint los te laten. Laat ze zelf een tijd experimenteren met bedtijden en je zal zien dat ze in het begin misschien een beetje profiteren maar na een tijdje vanzelf op tijd hun bed inkruipen. Je kan ze wel aanraden dat ze ten laatste 22u30 naar bed toe gaan.

Bedtijd 16 – 18 Jaar

Hoogstwaarschijnlijk zullen ze je nu heel raar aankijken als je tegen hun zegt dat het bedtijd is. Wel is het leuk om dit eens als grap te doen rond een uur of 21u ? Ze zijn oud genoeg om zelf de gevolgen te dragen als ze tot een kot in de nacht willen opblijven. Ik zou ze wel iedere morgen om hetzelfde uur blijven wakker maken.

Bedtijd Weekend

Het is normaal dat je kind in het weekend zo lang mogelijk proberen op te blijven om ze niks te missen van de gezelligheid. Je kan dit eens een keer doen bij een speciale gelegenheid, maar je maakt hier best niet een gewoonte van. Tot een bepaalde leeftijd is hun nachtrust hier veel te belangrijk voor.

Zijn ze eenmaal in hun tienerjaren dan is het moeilijk om ze ook in het weekend op tijd in bed te krijgen. Vanaf een jaar of 12 is het dan ook geen probleem om ze een half uurtje langer te laten opblijven. Vanaf een jaar of 14 zelfs een uurtje. En zijn ze 16 dan zou ik ze dit lekker zelf laten ondervinden. Maar wel een gesprekje doen dat slaap nog altijd belangrijk voor ze is omdat ze nog volop in ontwikkeling zijn.

Bedtijd Schoolvakanties

Hier geldt eigenlijk hetzelfde als voor het weekend. Eens een uitzondering mag, maar maak hier geen gewoonte van. Hun nachtrust is hier veel te belangrijk voor.

Conclusie & Slaapschema

Een goede nachtrust is essentieel voor je kind. Dit hebben ze nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen en gezond te blijven. Tot de leeftijd van 12 jaar hebben ze gemiddeld zo’n 10 tot 12 uur slaap nodig. Tieners tot 18 jaar hebben nog altijd 9 tot 10 uren slaap nodig.

Een goede slaaproutine helpt om ze makkelijk in bed te krijgen en goed door te slapen. Dit draagt allemaal bij aan een goede slaaphygiëne.

Hieronder het slaapschema en hier de pdf

Hoe laat moet mijn Kind naar Bed?

Tijd van wakker worden

06:0006:1506:3006:4507:0007:1507:30
Leeftijd

Bedtijd

518:4519:0019:1519:3019:4520:0020:15
619:0019:1519:3019:4520:0020:1520:30
719:1519:3019:4520:0020:1520:3020:45
819:3019:4520:0020:1520:3020:4521:00
919:4520:0020:1520:3020:4521:0021:15
1020:0020:1520:3020:4521:0021:1521:30
1120:1520:3020:4521:0021:1521:3021:45
1220:3020:4521:0021:1521:3021:4522:00
1320:4521:0021:1521:3021:4522:0022:15
1421:0021:1521:3021:4522:0022:1522:30
1521:3021:4522:0022:1522:3022:4523:00
16-1822:0022:1522:3022:4523:0023:1523:30
Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen