28 Koele Slaaptips Bij Warm Weer
20 mei 2020 
7 min. leestijd

28 Koele Slaaptips Bij Warm Weer

Ik durf te wedden dat je op zoek bent naar koele slaaptips. Dit wil zeggen dat het weer een mooie maar warme dag is geweest.

Helaas wilt dit ook zeggen dat de temperatuur in de slaapkamer aardig opgelopen is.

Een warme slaapkamer betekent ook dat je de slaap minder snel kunt vatten.

Gelukkig heb ik hier voor jou 28 Koele Slaaptips verzameld die je meteen kunt toepassen en zo sneller naar dromenland kunt vertrekken.

Wanneer je ervoor zorgt dat je lichaam al voldoende is afgekoeld is het wat draaglijker om in bed te kruipen. Dat het niet evident is op een hete zomerdag blijkt uit de tips die ik je nu ga geven, maar gelukkig werken ze wel.

Eerste koele slaaptip

Neem een koude of lauwe douche/bad net voordat je naar bed gaat. Dit helpt om je lichaam af te koelen en de temperatuur van je huid wat naar beneden te brengen.

Tip 2

Maak je armen en gezicht nat met een koud washandje of handdoek en ga daarna voor je ventilator staan. Dit kan je eventueel ook doen met een spuitbus gevuld met koud water.

Tip 3

Maak een voetbadje klaar met koud water en als je durft met nog wat ijsblokjes erin. Ga erin met je voeten zo’n 10 minuten voor bedtijd. Je verliest namelijk de vlugst warmte via je ledematen en hoofd. Je haar natmaken met koud water is dus ook een goed alternatief.

Tip 4

Duw een koelelement of een natte handdoek even in de vriezer. Vervolgens kun je ze een tijdje onder je oksels of in je kruis plaatsen. Het klinkt misschien raar maar op deze plaatsen circuleert er veel bloed en dit zal je lichaam zeker helpen afkoelen. Doe dit wel maximum minuutje ofzo.

Tip 5

Maak een polsbandje nat met koud water en draag die rond je pols, zelfde principe als hierboven.

Tip 6

Trek zo veel mogelijk kleding uit

Zaken die je het best vermijdt

Een ander soort tips, dingen die je beter niet kan doen of tenminste wat minder.

Tip 7

Vermijd lichaamsbeweging rond de tijd dat je naar bed gaat. Als je ervoor kiest om op een warme dag toch te sporten, doe dit dan een paar uur voor je normaal naar bed toe gaat. Zo geef je je lichaam de kans om af te koelen.

Tip 8

Het is sowieso een goed idee om het wat rustiger aan te doen op een hete dag, zo bouw je niet te veel lichaamswarmte op.

Tip 9

Vermijd gekruid en pikant voedsel op een warme dag vlak voor bedtijd, dit doet je namelijk hard zweten. Het is niet zo prettig om met een bezweet lichaam in bed te kruipen.

Tip 10

Vermijd tevens chocolade alsook cafeïne (thee, koffie, cola en energiedrankjes) vanaf de late namiddag. Deze houden je namelijk wakker. Zowel alcohol als cafeïne werken dehydraterend en kunnen op hete dagen beter vermeden worden.

bij warm en heet weer

Je Slaapomgeving

Het is altijd een goed idee om ervoor te zorgen dat je slaapomgeving wat koeler is, dit het hele jaar door. Tijdens warmere dagen kan dit wel een uitdaging zijn. Ook hier enkele koele tips.

Tip 11

Wanneer je slaapkamer niet de koelste kamer is van je woning is het misschien een goed idee om tijdelijk de nacht door te brengen in het koelste gedeelte van je huis. Een frisse en donkere omgeving zal zeker verbetering brengen in je slaappatroon.

Tip 12

Zorg ervoor dat je bedlinnen zo licht mogelijk is. Omdat veel mensen, alsook ik, iets op hun lijf moeten hebben liggen om te kunnen slapen is het misschien een goed idee om enkel een laken te kiezen. Bij voorkeur niets synthetisch maar katoen, dat ademt en neemt het zweet goed op.

Tip 13

Heb je huisdieren, hou ze dan uit je slaapomgeving. Zeker wanneer ze in je bed kruipen. Ze houden je bed onnodig warm, net nu je de koelte probeert op te zoeken.

Tip 14

Gebruik je een ventilator, zorg dan ook dat er een raam open staat, zo kan de lucht beter ventileren en komt er verse lucht binnen.

Koele SlaapTips voor een goede nachtrust

Hier zijn nog een aantal koele tips om goed te kunnen slapen. Ook heb ik in dit artikel, 17 ultieme slaaptips beschreven die je ook eens zou kunnen doornemen.

warm en heet weer

Tip 15

Drink voldoende water gedurende de dag. Dit zorgt ervoor dat je lichaam koel en gehydrateerd blijft wanneer jij slaapt.

Dehydratatie is de meest voorkomende oorzaak van de slaap niet te kunnen vatten (insomnia).

Zorg daarom dat er een glas/thermos met koud water klaarstaat op je nachtkastje voor als je wakker wordt en je bezweet en oncomfortabel voelt.

Tip 16

Probeer steeds op dezelfde tijdstippen naar bed te gaan en weer uit bed te komen. Zo kan je ervoor zorgen dat je lichaam gewend raakt aan dit waak-slaapritme.

Tip 17

Vermijd middagdutjes, hoe uitgeputter je ’s avonds bent, hoe eerder je in slaap zult vallen.

Moet je toch zo nodig een dutje doen, doe dit dan zo vroeg op de middag als mogelijk. En hou het kort.

Tip 18

Zet je slaapkamerraam en je slaapkamerdeur open, zet je ventilator in het deurgat en richt hem uit je slaapkamer. Zo blaast hij de warme lucht makkelijk uit je kamer en krijg je verse lucht binnen via je raam.

Tip 19

Kan je door omstandigheden niet met een open slaapkamerdeur slapen, zorg er dan voor dat er een treetje ijsblokjes voor je ventilator staan. Zo wordt de lucht gekoeld die hij uitblaast.

Tip 20

Draag natte sokken in bed. Zoals reeds in Tip 3 besproken weet je nu dat je het vlugst warmte verliest langs je ledematen. Richt eventueel ook de ventilator op je voeten, dus hou die voetjes buiten de lakens.

Zolang het water uit de sokken verdampt wordt je huid gekoeld en hierdoor ook je hele bloedsomloop.

Tip 21

Als je iemand bent die nachtkleding draagt, zorg dan dat je kiest voor de lichte, loszittende en natuurlijkste variant. Denk bijvoorbeeld aan katoen of linnen, die helpen het zweet absorberen en zorgen er ook voor dat je huid kan ademen. Vermijd echter synthetische materialen.

bij warm en heet weer

Tip 22

Als je iemand bent die een laken over zich heen moet hebben om te slapen, probeer dan om je voeten en armen buiten de lakens te houden. Je lichaam verliest warmte langs de ledematen weet je nog.

Tip 23

Word je bezweet wakker, draai dan je hoofdkussen om. De andere kant is koeler nu.

Tip 24

Houd ook een spuitbusje met fris water klaar op je nachtkastje. Word je bezweet wakker dan kan dit even verkoeling brengen zodat je weer makkelijk kunt indommelen.

Tip 25

Slaap buiten. Denk er wel aan dat je jezelf voldoende beschermt tegen muggen en insecten.

Een voorbereid mens is er 2 waard!

Houd het weerbericht in de gaten. Voorspellen ze de komende dagen een hittegolf dan kan je jezelf voorbereiden met de volgende tips.

Tip 26

Houd je huis zo koel mogelijk. Houd gordijnen dicht, sluit je ramen zodat er geen warme lucht naar binnen kan. Is het ’s avonds weer afgekoeld dan kan je ze weer openzetten en je huis verluchten.

Tip 27

Heb je een airconditioning. Laat ze elk jaar onderhouden door een vakman, zodat deze het zeker doet wanneer je hem het hardst nodig hebt.

Tip 28

Gebruik je ventilators? Zorg dan dat ze stofvrij zijn zodat hij optimaal werkt. Zeker de ventilator zelf. Bij de staande ventilators zit er meestal een beschermkap rond, deze zou eenvoudig te verwijderen moeten zijn door de schroefjes los te draaien en bij sommigen is het gewoon een simpel haakje.

Bij Rubriek.nl staat ook een goed artikel over hoe je ventilators het efficientst gebruikt.

Over de schrijver
Sinds slaapapneu mijn leven is binnengeslopen ben ik helemaal geprikkeld door de slaapmicrobe en ben ik een paar jaar later liglekker.nl begonnen. Zo hoop ik veel mensen te kunnen helpen om beter te slapen. Dit doe ik onder andere door met veel plezier artikels en reviews te schrijven. Ook blijf ik steeds leren en me in het slaapvak verdiepen zodat ik "slaapspecialist" genoemd mag worden.
Reactie plaatsen